A lövési fázis fejlődése – alakulása a 40K-ban 3. rész

5. KIADÁS (2008-2012)- Fuss, Ultramarine, Fuss!

Ez a kiadás elég sok és lényeges változást hozott a lövési fázisba. Talán az egyik legnagyobb változást a rálátás szabály hozta. Ha láttad a célpontot, akkor rálőhettél. A másik nagy változás a futás bevezetése jelentette. Ha az egység nem lőtt a fázisban, akkor további D6 inchet mozoghatott. Korábban csak a Fleet szabállyal rendelkezők tehették ezt meg, de most már mindenki hozzáfért. Ezek az egységek nem rohamozhattak a soron következő közelharci fázisban, kivéve, ha rendelkeztek a Fleet szabállyal. Ebből olyan egységek is profitáltak, akik nem rendelkeztek lövő fegyverrel. Így sokkal gyorsabban elérhették az ellenfelet a közelharci osztagaikkal.

Ugyanakkor a távolságot továbbra is becsülni kellett, nem lehetett előre mérni. A találati tábla lövésnél nem változott, ugyanakkor bevezették az újradobás lehetőségét 5-nél magasabb BS érték esetén.

Hogy kompenzálják az egységeket a rálátás szabálya miatt halmozódó lövések miatt, a fedezékmentőket is továbbfejlesztették. Az egymást takaró egységek legtöbbször 4+ fedezéket biztosítottak így. Hasonlót, mint ha erdőn, romon, vagy falon át lőtte volna őket az ellenfél. Továbbá megjelent a Go to ground – avagy le a földre – lehetősége is, ami 1-el javította az aktuális fedezékmentőjét a figurának.

A sebesültek levételének a sorrendje is megváltozott. A játékosok az egyes figurákhoz rendelték a sebzéseket, amíg mindet ki nem osztották. Ez után dobálták a mentőket, így volt esély arra, hogy a játékos megmentsen adott figurákat az osztagon belül. Így lehetőség volt ignorálni bizonyos sebzéseket. Ami érdekes, hogy azokat a figurákat is le lehetett venni, amik nem voltak lő távban és nem láttak rá, egészen addig, amíg legalább 1 figurát látott az ellenfél az osztagból, ami még lő távban maradt. Így egész osztagokat lehetett szétlőni és elég volt mindehhez, hogy egyetlen modellt lásson belőle az ellenfél. A pozícionálás igen fontos volt ebben az esetben.

Több woundos figurák

Az 5. kiadásban a több woundos figurákkal volt az egyik nagy probléma. Mivel a sebzéskiosztás eltérő felszerelésen és statisztikai adatok alapján ment. A játékosoknak megvolt a lehetősége, hogy szétdobják a sebzést úgy, hogy minél több modell fent maradjon. Arra kellett figyelni, hogy eltérő felszerelést kellett venni rájuk. Például: egy 5 fős Nob egységből egészen addig nem szedtek le egy figurát, amíg legalább 6 sebzést nem kaptak be, ha eltérően voltak picit felszerelve. Vagy ott voltak a Nob motorosok. Egy osztag motoros köztük egy painboy és mind másképpen felszerelve. Hihetetlen mennyiségű tüzet el tudnak viselni.

A másik nagy változás a blast fegyverek működésében volt. Korábban simán találniuk kell, mint bármelyik más típusú fegyvernek. Az 5. kiadásban megkapta a jelenlegi formáját, hogy rá kellett helyezni egy modellre, majd 2d6-ot szóródott, amiből levonták a lövő egység BS-ét. Illetve nem feltétlen az kellett, hogy kapja a sebzést, amelyik figura alatt volt a blastnak, hanem a célpont osztag bármelyik modellje átvehette. Így lezárult egy korszak, hogy a blast fegyverekkel szedjék ki precízen az osztagból az őrmestert, vagy egy adott fontos modellt.

Ebben a kiadásban a fedezék és a több sebzésponttal rendelkező egységek domináltak és igazán a statikus beágyazott lövős seregek profitáltak belőle.

6. KIADÁS (2012-2014)- Kapáslövés, Méricskélés

A 6. kiadás 2012-ben alapjaiban változtatta meg játékot azzal, hogy behozta az előre mérés lehetőségét. Korábban a távolságokat a játékosoknak meg kellett tippelniük. Több régi motorosnak ez a változtatás nem tetszett, ugyanakkor a többség üdvözölte. Gyorsabb játékokhoz vezetett és sokszor taktikusabbhoz is. Többé nem volt tippelésre építő taktika, a játékos pontosan tudhatta, hogy melyik egységet tudja lőni majd. Ez hozzájárult, hogy mozgási fázis is jóval nagyobb szerepet kapott.

Habár csak 5 éve történt mindez, elég nehéz felidézni már, hogy előtte milyen is volt, amikor nem lehetett mérni.

Egy másik nagy változtatás a kapáslövések (snap shot) bevezetése volt. Ez egy lehetséges pluszt adott bizonyos egységeknek a pályán. A nehézfegyveresek is lőhettek így mozgás után, ezért a többet tüzelő nehézfegyverek is jóval népszerűbbek lettek.

Maga a lövési mechanizmus és a sebzés kiszámítása nem igazán változott ebben a kiadásban.

Ugyanakkor egy másik nagy újdonság volt, ahogy a sebesülteket le kellett venni egy osztagból. Itt vezették be, hogy mindig a legközelebb figura kapja a sebzést. Innentől a figurák mozgása és pozíciója is jelentőséggel bírt. A speciális fegyveresek védelme is bonyolultabb volt immár. A modellt akkor is le lehetett venni, ha lő távon kívülre esett (a célpontként lőtt egység része volt még), de még rálátott az ellenfél.

Bevezetésre került a Look out sir szabály is, ami segített megvédeni a karaktereket az ellenséges tűztől. Őrmester típusú egységeknek ez 4+os mentőt, míg önálló (independent) karaktereknek 2+os mentőt biztosított. Ez lehetőséget biztosított a halálos sebzések továbbadására az osztagban így megvédte a fontosabb őrmestereket, karaktereket.

Így sokan egy jól felszerelt, több woundos karaktert pozícionáltak az osztag élére, aki fel tudta fogni a sebzéseket. Illetve ha veszélyesebb sebzést kapott volna, azt könnyen át tudta adni egy-egy modellnek az egységében.

Ennek viszont volt egy hátránya, mégpedig, hogy adott esetben rendkívül lassította a játékot. Ha azt vesszük, hogy a mentőket egyesével kellett kidobni és eldönteni, hogy dob-e előtte look out sirt a játékos vagy sem.

Fedezék

A fedezék erejét az 5. kiadáshoz képest visszavették. Általánosságban mindenki 5+os fedezéket kapott a korábbi 4+oshoz képest, ami jóval csökkentette egy figura életben maradási esélyét.

A go to ground is megmaradt, és legfőképpen olyan egységek profitálhattak belőle, akiknek amúgy is alacsony volt a BS értékük, így adott esetben a snap shot BS1 nem befolyásolta a hasznosságukat, valamint lehetőleg minél többet lőjenek. Ilyenek voltak például az Ork Looták, akik vajmi keveset buktat azzal, ha lehasaltak, amikor lőtték őket.

Bevezették ugyanakkor a precíziós lövéseket (precision shot) karaktereknek és adott fegyvertípusoknak. 6-os találati dobásra a játékos kiválaszthatta, hogy a célpont osztagban kire osztja a sebzést. Így lehetőség volt a speciális vagy nehézfegyverrel rendelkező modelleket likvidálni.

Fegyvertípusok

A gyorstüzelésű (rapid fire) fegyverek igen népszerűek lettek a 6. kiadásban. Nem járt már hátránnyal, hogy mozgás után lőjenek velük. Így jóval nagyobb eséllyel jutott valaki fél távba, hogy kétszer annyit lőhessen a fegyverével.

A salvo fegyverek is megjelentek, amik hatalmas tűzerőt képviseltek, ha nem mozgott a hordozója, míg sokkal kevésbé volt használható, ha mozgott

A sablon és blast fegyverekkel már nem lehetett snap shotot lőni, ugyanakkor a nehézfegyverekkel igen. Ezért a nehézfegyveres osztagok már kevésbé voltak arra kárhoztatva, hogy egy adott ponton állva mindenféle későbbi pozícionálás lehetősége nélkül zúdítsanak tüzet az ellenségre.

Fedező tűz

A fedezőtüzet (overwatch) is bevezették, de nem úgy, ahogy jóval korábban a 2. kiadás során láthattuk. Azok az osztagok, akiket betámadtak közelharcban még előtte lőhettek snap shottal az ellenséges egységre.

A változások, amiket a 6. kiadás hozott a közelharci osztagokat, seregeket érte rendkívül hátrányosan. Most már nem feltétlen a legutolsó figurát kellett levenni az osztagból, hanem azt, aki az ellenséges tűzhöz a legközelebb állt, így egyre inkább csökkent a lehetősége annak, hogy közelharcba érjenek a mieink. A fedezőtűz is nagyon hasznos volt ellenük, hiszen egy 10 fős gyorstüzelő osztagot már nem volt olyan vicces megtámadni, hiszen ha az ellenfél levett akár 1 figurát is az osztagunk éléről, máris csökkent annak az esélye, hogy elérjük őket a rohammal.

7. KIADÁS (2014-2017) – A helyzet változatlan

Az új kiadás nagy változásokat nem hozott magával, csupán finomította a korábbiakat. A leglényegesebb ezek közül talán az, hogy az osztagon belül eltérő fegyverek tüzelésének a sorrendjét tisztázták. A játékos mindig kiválasztotta, hogy melyik típusú fegyverével akar lőni, persze nem volt kötelező és amint azokat a lövéseket leadta, utána ment át a következő típusra.