A Space Marine Codex Elite választásai a 7. kiadásban, 1. rész

Lássuk hogyan is működnek a legelitebb birodalmi sereg Elite Choice egységei a 7. kiadásban. Ahogy szinte minden Codex-ben, a Heavy Support mellett, itt találhatóak a legdrágább, de a legütőképesebb egységek is, illetve ezek használatában jelenik meg a legtöbb egyediség, a különböző rendházak taktikája között.

Command Squad

Ez egy némileg elhanyagolt választás, persze csak az újabb kiadásban kerültek az Elite szekcióba, modellenként 5 ponttal kerülnek többe, mint az alap Marine-ok, ezért cserébe veterán stat-juk van, ami a magasabb Ld-ben és az extra Attack-ban ki is merül, és semmi egyedi szabályuk nincs, de szinte bármilyen felszerelés közül választhatnak. Mivel elsősorban fő karakterünk testőrségeként használhatóak, ezért annak jellegéhez érdemes igazítanunk a felszerelésüket, válogathatnak akármelyik Special, vagy Power Weapon közül, kaphatnak Stormshield-et, vagy Meltabomb-ot is. Sajnos Jump Pack-el nem szerelhetőek fel, de motorral igen, és ez is a leggyakoribb használatuk. Az egység egyediségét az jelentené, hogy csak itt van Zászlós, Champion és Apothecary, sajnos előbbi kettő tényleges haszna elég esetleges, és inkább nagyon fluffos, vagy esetleg Black Templar seregben érvényesülhet. Utóbbi viszont szinte kötelező, ha már használni szeretnénk ezt az egységet, a Feel no Pain-nek köszönhetően, így az osztag túlélőképessége jelentősen megnő. Azt viszont ne felejtsük el, hogy a legutóbb FAQ megjelenése óta, e modellek karakterré való fejlesztése esetén nem kaphatnak semmilyen más opciót. Maga a doboz, sajnos elég régi kiadású, de ebből kifolyólag olcsó, és számos hasznos bit található benne, ami más készletekkel kombinálva jól kiegészítheti seregünket.

Honour Guard

Ez az osztag gyakorlatilag Command Squad 2.0 csak Apothecary nélkül. Sajnos ilyet szinte sosem látni, én is talán egyetlen egyszer, ha bevetettem őket. Az új codex-ben a pontértékükből jelentősen lefaragtak, így csábítóbbá téve őket, de mivel csak 3 főről indul az osztag, bővítve így is jelentős pontot ki kell értük fizetni. Papíron nagyon jónak tűnik, hogy alapból Artificer Armor-ral bírnak és Power Weapon-nel kezdenek, de egyébként a szabályaikon nem látszik, hogy ők annyira kemények lennének, mint ahogy a Lore bemutatja őket, és hát nem is azok. Sajnos a 7. kiadásban a 2+ armor-os, 1 Wound-os, Invu mentő nélküli modellek nem rúgnak labdába. Számos egyéb egység van a codex-ben, ami képes jobban ellátni a feladatukat. Az eredeti dobozban maguk a modellek szépek, és egyediek, de természetesen csak Ultramarine játékosok számára érdemes megvenni.

Assault Centurions

Ez sem egy gyakori látvány. Amióta ez az egység/doboz bejött a játékba a Grav fegyverekkel együtt, azóta szinte mindenki kivétel nélkül automatikusan azzal az opcióval rakja össze őket, pedig számos taktikai lehetőséggel bírnak, a többféle felszerelésnek köszönhetően. Sajnos ez a variáns sem olcsóbb, mint a lövős testvéreik, és ahogy a Honour Guard-nál náluk is kevés sokszor a 2+ armor, Invu híján, de legalább minden modell 2 Wound és Toughness 5. Viszont mellettük szól, hogy képesek Initative 4-nél ütni S10 Ap2 Armourbane-t, ellenben például a Terminator-ok I1-es S8-as ütéséhez képest! Frag Assault Launcher-rel vagy egy Land Raider Redeemer-be ültetve, akár romban bujkáló egységeknek is neki küldhetjük őket, és előtte még jól megszórják a célpontot Flamer-rel, Meltá-val vagy akár a Hurricane Bolter-ekkel. Sajnos nem ütnek sokat, de egy támogató karakterrel sikeresek lehetnek, én mindenképpen javaslom a mágnesezésüket, hogy minden opciót lehessen használni, ha már egy ilyen drága dobozra ruháztunk be. Mellesleg Imperial Fists seregekhez passzolnak leginkább.

Vanguards

Ez egy remek doboz és egy remek egység. Jump Pack-ek nélkül nem is túl drágák, de nyilván elsősorban úgy fogjuk őket használni. Egyedi képességük első sorban, hogy más egységekhez képest kb. harmad áron választhatnak a Power Weapon listáról! Ennyi féle opciót mágnesezni kicsit macerás lehet, ezért leginkább a Dupla Lightning Claw-os és mondjuk a Power Axe + Storm Shield kombót ajánlom. Az egységet így akár keverni is lehet 2-3 vagy 3-2 arányban. Az osztag Heroic Intervention szabálya is elég jól jön, hogy mindig a lehető legtöbbet tudjanak ütni. Közelharci HQ választásunk mellé az egyik legjobb csapat, vagy akár a 1st Company Task Force formációval is szép terrort vihetnek az ellenfélhez. A doboz nagyon szépen fel van szerelve, rengeteg egyedi Veteran kiegészítő, pajzsok, egy rakás Power Weapon, Grav és Plasma pistol. Bármikor előbb ajánlom ezt, mint az Assault Squad dobozt, hiszen ebből az is könnyűszerrel kiállítható.

Sternguard

A codex egyik legjobb egysége. Sajnos az ő profiljukon sem látszik, hogy akkora hősök lennének, de a Bolter-hez tartozó spéci lőszerek, és az, hogy minden modell kaphat Combi-boltert, hatalmas taktikai előnyt biztosít az irányító játékosnak. Ez egy igazi multi-purpose egység, ha semmit nem mágnesezünk, őket akkor is érdemes, hogy mindig az adott célpont ellen tudjuk felszerelni. Ha erre nincs lehetőség, akkor elsősorban Combi-meltával és/vagy Combi-grav-val érdemes szerelni őket, mivel a lőszer opciót így nem veszítik el, és minden egyéb célponttal meg tudnak birkózni. Noha nem túl olcsóak, elsődleges funkciójuk mégis az, hogy Drop Pod-dal érkezve, öngyilkos osztagként valamit 99%, hogy eltakarítanak. A legtöbb First Blood a seregben nekik köszönhető, persze általában a következő kört már nem érik meg, ezért fontos, hogy a legjobbkor használjuk el a Combi-fegyvereket. Ha esetleg mégis élnek még, akkor a spec lőszerekkel még tudnak károkat okozni. Special és Heavy Weapon-t nem érdemes adni nekik. A leghatékonyabbak, Imperial Fists és Ultramarines Tactics-al, de Meltás vagy Flamer-es fegyverekkel, Salamanders-ként is jól szuperálnak.

Legion of the Damned

Ez egy drága, de jó kezekben rendkívül hatékony egység. Összehasonlítva néhány más csapattal, ahhoz képest, hogy milyen szabályaik vannak, bőven megérik a pontjukat. Leginkább amolyan Assassin osztagként érdemes őket bevetni, full Plazma vagy full Melta osztagként, révén minden lövésük Ignore Cover is, így jó eséllyel leszedik az ellenfél kulcsfontosságú egységeit, és a fentebb említett egységekkel ellentétben ők jó eséllyel túl is élik a következő kört. Mellettük szól még, hogy Fearless-ek, Fear-elnek, 3+ invu, biztonságosabb Deep Strike képesség, és gyakorlatilag Relentless-ek is némi hátránnyal. Az egység gyengepontja a matek, a jó mentőknek köszönhetően szívósak, de nagyszámú gyengébb lövés/ütés statisztikailag elviszi őket, másik pedig, hogy megfelelő melee fegyver nélkül beragadhatnak közelharcba. Ami még rendkívül fontos az ő esetükben, hogy ne az alap codex-ből hozzuk az egységet, egyrészt, hogy ne foglalják feleslegesen az Elite slot-ot, továbbá mert Ally-ból hozva a saját Dataslate-jükön az osztagvezető kaphat egy Relic-et is, ami alacsony Leadership-el rendelkező egységek ellen durva lehet és tovább növeli a hordozó osztag túlélőképességét. Másik lehetőség pedig az Imperial Agents könyvben található Detachment-jük, ennek előnye, hogy pontosan akkor jönnek be, amikor te szeretnéd, viszont ha innen hozod őket, akkor kevesebb féle fegyver közül választhatnak. Az egység összekonvertálását javaslom az eredetiek beszerzésével szemben.

Terminators

A jó öreg Termik, a sereg egyik legikonikusabb egységei, sajnos mára már szinte ki is haltak a Space Marine listákból. Noha őket is olcsóbbá tették, már valahogy nem bírnak azzal az elrettentő erővel, mint amivel kellene, ennek egyik oka, hogy a 30k-s játékrendszerhez képest itt csak 1 Wound-osak a modellek, és a rengetek AP 2-es fegyvernek köszönhetően hullnak, mint a legyek, és sokszor esélyük sincs érvényesülni más egységek mellett. Érdemi nehézfegyvert is csak minden 5 fő után kaphatnak, innen leginkább a Heavy Flamer-t esetleg a Cyclon Missiles-t ajánlom, az Assault Cannont csak szerencséseknek. Ha esetleg be tudnak érni közelharcba, akkor a Power Fist-ek tudnak pusztítani, de azért legalább 1 Chainfist sem árt minden csapatba, mert a Dreadnought-hoz hasonló egységek megeszik őket reggelire. Pár formáció dobott rajtuk kicsit, de a játékosok többsége csak a régről megmaradt/olcsón beszerzett modelljeit őrizgeti és max nagyon fluffos meccsekre hozza, na de majd a 8. kiadásban!…

Assault Terminators

Ezt a variánst már jóval gyakrabban használják, a 3+ Invu-s Storm Shield-ek jelentősen strapabíróbbá teszik őket, és a Thunder Hammer-ek is kicsit jobbak a Fist-eknél. De ez az egység gyakorlatilag csak Land Raider-ből rohamozva használható, ami ezzel együtt hatalmas pont költség, és gyakorlatilag csak 1 valamire lesznek jók, ami vagy beválik, vagy nem, és a közel 500 pontos kiadásnak köszönhetően a sereg többi részét e köré kell építeni. Lightning Claw-s opciót pedig vagy egyáltalán nem, vagy max 1-2 modellt érdemes használni az osztagban.

Cataphractii Terminators

A 30k-ból megörökölt páncél pattern egy új színt vitt az sm listákba, viszont még inkább háttérbe szorította az alap Terminator osztagokat, főleg mivel szinte minden formációba, hozhatóak ezek a variánsok is azok helyére. Azon felül, hogy nagyon szépek ezek a modellek, már a +1 Invu mentő is sokat dob rajtuk, ráadásul azonos ponttért a felszerelhetőségük is remekül variálható, és az egyik legfontosabb, hogy az őrmesterre szerelhető Grenade Harness, így megoldható, hogy Land Raider nélkül is tudjanak normál I-nél ütni, felszereléstől és rohamozott célponttól függően! Az már csak hab a tortán, hogy a Sergeant Power Sword-ja itt Master-Crafted alapból, és ha kell lecserélhető. Hátrányuk, hogy a normál Relentless helyett, Slow and Purposeful-t kaptak, ezért nem futhatnak és nem Overwatch-olhatnak. De még így is megéri.

Tartaros Terminators

Szintén egy 30k-s variáns, a másikkal ellentétben ez a védelem helyett a mozgékonyságra megy rá, ugyanis ez az osztag, Terminator létére képes Sweeping Advance-olni! Az őrmester kaphat 30k-s lőfegyvereket, mint a Plasma Blaster és a Volkite Charger, szintén Master-Crafted a Power Sword-ja, náluk is lehet Assault Launcher a rohamhoz, és a Chaos-os barátaikhoz hasonlóan itt opció nehézfegyverként a Twin-Linked Autocannon is. Figyelembe véve az eddigieket, ugyan annyi pontért mind a két típus, szinte minden szempontból jobb, mint az alap Terminator osztag.

Land Raider Prometheus

Ez az egység kicsit kakukktojás, Land Raider az Elite Slot-ban? Kérdezhetnénk jogosan, ez a modell szintén az Imperial Armour: Volume 2 könyvből származik, és kicsit több pont, mint az alap variánsok és a fegyverzete is gyengébb, talán ezért került át a Heavy Support slot-ból. Alapvetően egy támogató Land Raider, illetve, azoknak szánták, akik annyi LR-t akarnak hozni egy listába amennyit csak lehet. Mindenben megegyezik a GW-s társaival, de csupán 2X2 Twin-Linked Heavy Bolter Sponson-ja van alap fegyverzetként, viszont rendelkezik Night Vision-nel és 1-el rontja a célpont fedezékmentőjét, továbbá +1-et biztosít a Reserve dobásainkhoz. Vélhetően ebből származik a korábban ismertetett HQ Land Raider is.A 2. részben a Space Marine Dreadnought-okról lesz szó, melyekből annyi féle van, hogy úgy gondoltam saját, külön cikket érdemelnek, mielőtt továbbmennénk a Heavy Support választásra.

Köszönöm a Figyelmet!- Thorius