A Space Marine seregek HQ választásai a 7. kiadásban.

Ebben a cikkben a nevesített karaktereket nem vesszük górcső alá, mert használatuk esetleges, és általában a sereg fluffos hangulatát emelik ki, illetve, hogy egy kis egyediséget és színt vigyenek bele.

A korábbi hogyan kezdjünk SM sereget témával ellentétben, itt konkrétan egységekre lebontva már számítani lehet rá, hogy a 8. kiadásban megváltozhatnak a szabályaik és ebből kifolyólag a funkciójuk is. De egyfajta visszatekintésképpen lássuk milyenek is a Space Marine HQ választások a 7. kiadásban.

Captain

Tipikus közelharcos karakter, sajnos alapjáraton semmi érdemi felszereléssel vagy egyedi szabállyal nem rendelkezik, a magasabb Stat-line és a 4++ Iron Halo-s Invu-n kívül, de nagyon durván felszerelhető az aktuális ellenfélhez igazítva. Elsősorban magasabb pontszámra ajánlott, továbbá komolyabb támadásokat letankolni, illetve közelharcban az ellenfél karaktereivel szembeállítani. Ha van rá elég pontunk, érdemes Artificer Armourt és/vagy Storm Shield-et adni neki, és egy közelharci osztagba beállítani, hogy a lehető legnagyobb eséllyel be tudják rohamozni az ellenséget, ebben segítségére lehet Jump Packs vagy akár motor is.

Egyik másik opciója lehet ha Terminator Captain-ként használjuk, de ilyenkor elveszíti a gránátjait és a pisztoly opciót, ami adott esetben azt eredményezheti, hogy csak I1-nél fog tudni ütni az eredeti I5 helyett és lehet, hogy kevesebbet is, továbbá ilyenkor leginkább csak Terminator osztagba érdemes beállítani, és Deep Strike-olva vagy Land Raider-ből rohamozva, de mindegyik opció eléggé megnöveli a pontköltégeket, ugyanakkor hangulatos Imperial Fists vagy Black Templars seregek számára.

További lehetőség, ha a Terminator Captain a nemrég debütált Horus Heresy-ből megmaradt Cataphractii Termi páncélban van, ezt az opciót főleg kompetitívebb meccseken szokták alkalmazni, ugyanis az újradobható 1-es invumentőkkel a modell túlélőképessége még tovább fokozódik és azon az áron, hogy nem futhatnak, nem Sweeping Advance-olhatnak és nem lőhetnek Overwatchot, Relentless-é teszi az osztagát is. Bevett taktika, hogy őt egy osztag Devastatorral egy Drop pod-ban bedobják az ellenfélhez és a fenti szabályból kifolyólag, gond nélkül szétlőnek bármit, míg a Captain levédi a sebeket amiket az osztag szenvedne el.

Számos formációhoz feltétel a Captain modell, és ha már hozni kell, akkor érdemes kihasználni amennyire csak lehet.

Chapter Master

Jelenleg ez a Captain egy fejlesztése 40 pontért, ezért kapunk +1 Wound-ot, Attack-ot és az Orbital Bombardment lehetőségét, ezen felül szinte mindenben megegyezik a Captain-nel funkcióját tekintve is. Sajnos őt nem lehet Cataphractii Termi páncéllal felszerelni vagy olyan formációkba rakni ahol konkrétan Captain-nek kell szerepelnie. Ettől függetlenül irdatlan mennyiségű tüzet el tud vonni, de ha van rá lehetőségünk mindenképpen adjunk neki valamilyen módon Eternal Warrior szabályt, nehogy egy kósza S8-as lövés elvigye. Ez megkerülhető motorral, vagy ha jól tudunk dobni, akkor egy javított Invu mentővel is. Arra figyeljünk, hogy azt az Orbital Bombardment-et jókor és jól használjuk el.

Librarian

Ez első sorban támogató karakter, de felszerelve és a megfelelő Psy-képességeket használva, elég durva közelharcost tudunk csinálni belőle is. A 7. kiadásban a Psy fázis hatalmas előtérbe helyeződése és felerősödése szinte nélkülözhetetlenné tette a modellt. Ha mi magunk nem is akarnánk Psy-t használni, de számítunk rá, hogy az ellenfélnél lesz, akkor is érdemes hozni, hogy több Warp Charge kockánk legyen Deny-olni az ellenfél képességeit. Persze messze nem elhanyagolható maga a tény sem, hogy mennyiféleképpen és mekkora mértékben tudják buffolni seregünket az új Psy képességekkel, Sajnos a Chaos megfelelőjével szemben csak LVL2-vé fejleszthető, de 2-5db modellel elég masszív Psy bázisú sereg hozható létre velük. Nem kaphatnak annyi féle opciót, és a Stat-juk sem olyan előnyös mint pl. a Captain-nek, de alacsonyabb pontszámon, önálló HQ választásként is rábízhatjuk seregünk vezetését. Ennél a modellnél érdemesebb Terminator páncélt választani mint a Captain esetében, mert anélkül ez a modell nem kaphat sem 2+ Armort sem Invut, maximum Chapter Relics-ből.

Techmarine

Egyéni kedvenc. Amióta össze lett vonva a Master of the Forge-al a korábbi kiadásból, egyértelművé vált a haszna. Elenyésző 65 pontért kapunk egy modellt, ami 2 Woundos BS5, alapból Artificer Armour-ja és Power Weapon-je van. Ha a Power Axe-t nem is vesszük figyelembe, ott van a Servo-Arm is ami egy jobb fajta Power Fist. Noha a Weapon skill-je csak 4-es nyugodtan szembe állíthatjuk az ellenség karaktereivel közelharcban, de figyeljünk rá, hogy ő csak I1-nél fog tudni ütni, révén minden fegyvere Unwieldy. Továbbá mivel 5-ös Ballistic skillel rendelkezik, ezért a legtöbb HQ-val ellentétben, neki érdemes valami hatékonyabb lőfegyvert adni, és/vagy Servo Harness-el felszerelni. Bevett taktika még pl. Devastator osztaghoz beállítani előre és nevetve megvédi az osztagot még a Heldrake template fegyverétől is. miközben a feljavított romban ücsörögnek. Ritkán használt, de esetenként beválhat, hogy Conversion Beamer-t adunk neki és a pálya leghátsóbb pontjából lövöldöz vele vígan, ami motorral kombinálva még hatékonyabb lehet. Ahogy már a tippeknél említettem, Servitort csak 1-et érdemes mellé állítani, a magasabb többségi Toughness érték megőrzéséhez, de 10 pontot megérhet, ha a modellt egyedül akarjuk bevetni, vagy a hátulról tüzelő tankjaink javítására, biztosítására használjuk. Sajnos Invu mentőt neki is nehezen lehet összehozni, és első sorban Iron hands seregekhez ajánlom, egyrészt mert ott a legfluffosabb, illetve a rendház taktikának köszönhetően ott jöhetnek minden HQ választás után úgy is, hogy nem foglalnak helyet a Force Organisation Chart-ból.

Chaplain

Egy másik kiváló választás alacsonyabb pontszámra, vagy a Captain pótlására, de egyértelműen közelharcos osztag vezetésére. Alapból rendelkezik 4++ invu mentővel és Power Weapon-nel is, noha ez lényegében csak egy Power Maul, de GEQ típusú ellenfél modelljeivel szemben ez is végzetes lehet. További haszna, hogy Fearless-é teszi az osztagát és a roham első körében az összes ütést újradobhatják. Leginkább Vanguards, Command Squad vagy Terminator Squad vezetésére érdemes beállítani. Sajnos sok opciót ő sem kaphat, de egy újabb HQ ami Jump packs vagy Termi páncélban is hatékony lehet. Black Templar seregekben szinte kötelező.

HQ Command Tanks

Ezek a modellek szinte a semmiből jelentek meg, jelenleg is csak egy Datasheet formájában léteznek a szabályaik, és eleve a modelleket sem könnyű már beszerezni, de akár házilag is összekonvertálhatóak. Lényegében egy Land Raider-ről és egy Rhino-ról van szó melyek együtt adják ki a HQ választást. Magasabb pontszámra, akár Apocalypse szintű meccsre ajánlatos csak hozni őket, mert eléggé pontköltséges. A két tank együtt 400 pont, a Land Raider Excelsior ennyiért a következőket tudja: 2 Twin-linked Lascannon, egy Gravcannon+Grav Amp, 6++ Invu, és ignorálja a Crew Shaken és Crew Stunned hatásokat. Továbbá, ha 24” belül van a Rhino Primaris-tól akkor +1 Ballistic Skill-t kap. Ezen kívül minden lövési fázis kezdetekor megjelölhet egy baráti SM egységet 12”-belül akik választhatnak egy rakás hasznos Special Rule közül, és ez a modell annak ellenére, hogy gép, karakter is, minden egyébben megegyezik a normál Land Raiderrel, illetve 10-10 pontért megnövelheti a buffoló képességének hatókörét 18”-re és vehet combi-plazmát.

A Rhino pedig a következő szabályokkal bír: A második körtől kezdve minden kör elején, ha a modell az asztalon van, kiválaszthatsz egy egységet ami Reserve-ben van, és az automatikusan megérkezik, vagy egyszer a játékban ellőhetsz vele egy Orbital Bombardment-et, ami viszont Masszív Blast-os! További képessége, hogy minden lövési fázis elején vele is kiválaszthatsz egy baráti egységet, akiknek a Land Raider-től eltérő, egyszer használatos képességeket adhatsz, és alapjáraton Stormbolter helyett Twin-linked Plasmagun-ja van. A Land Raider 10 a Rhino 6 modellt szállíthat és egyiken sincs fire point. Ahogy az látszik is, elég sok mindent beléjük suvasztottak, hogy azt érezd megéri a 400 pontot. De végeredményben még mindig csak egy Rhino és egy Land Raider, melyek könnyű szerrel robbanthatóak, ha nem vigyázol rájuk. Legalább 1000-1500 pont kell melléjük, hogy érdemben ki lehessen használni a képességeiket, nagyon szépek az eredeti modellek, de nem sűrűn fogod őket sem látni, sem használni kivéve talán az Armoured Might nevű Detachment-ben.

Democles Command Rhino

Ez a modell voltaképpen nem is HQ választás, pontosabban ide sorolják, de nem foglal helyet a Force Organisation Chart-on. A Space Marine-okra vonatkozó Imperial Armour Volume 2. könyvben található és tulajdonképpen ebből származik a fenti Rhino Primaris.

Ez a modell önmagában 75 pont, viszont 11-es a hátsó páncélja, és Teleport Homer-ként funkcionál tehát az így Deep Strike-oló egységeink, ha 12” belülre érkeznek mellé, akkor nem szóródnak. Továbbá ha az asztalon van, eldöntheted minden körben, hogy az ellenfél Reserve dobását hátráltatod, vagy a sajátodat segíted elő 1-el. Ezen felül csupán annyit tud, hogy ha nem mozog, ellőhet ő is egy normál Large Blast-os Orbital Bombardment-et, egyszer a játék során. Voltaképpen némi alternatívaként funkcionál az Aegis Defence Line helyett.

Noha nincs sok opció, amikor SM seregünk HQ választására kerül sor, de azok rendkívül változatosan és az adott csata kihívásainak megfelelően felszerelhetőek és hatékonyan bevethetőek.

Köszönöm a figyelmet!- Thorius