A Space Marine Troop-ok és Dedikált szállítók a 7. kiadásban.

Sorozatunk következő részében a Space Marine sereg Troop-jaival, és Dedikált szállítójárműveivel foglalkozunk. Amint azt majd látni fogjátok, ezekből sincs sokféle, de ahogy szinte az egész sereg, ezek is multi funkciósak, és rendkívül sokrétűen fel lehet őket használni.

Tactical Squad

Minden Space Marine seregek gerince, Ez az egység szinte nélkülözhetetlen, kivéve talán kimondottan Power-Gamer listákból. Mindemellett a játék egyik legjobb Troop választása, ahogy a neve is mutatja, az aktuális taktikánkhoz igazítva tudjuk őket használni több féle módon is, attól függően, hogyan szereljük fel őket. Szerencsénkre az újabb doboz elég korrektül el van látva spec fegyverekkel, és pár extra felszereléssel, hogy kedvünkre a saját szánk ízéhez igazítsuk az osztagot, főleg ha más dobozokkal is kombináljuk, jelenleg a dobozban mind a 4 Spec-fegyver, 1 Missile launcher, 1 Combi-bolter a 4 opcióval, 1 Grav és egy Plazma pisztoly van. Sajnos Power Weapon csupán egy Sword található, de pl. egy Devastator dobozzal kombinálva ez a problémánk meg is van oldva. Mostani szabályok szerint az osztag 5 fő-ről indul, így kaphatnak 1 Special vagy 1 Heavy fegyvert, ha 10főre bővítjük őket, akkor pedig mindkettőből 1-1-et, ha az Őrmesternek is adunk egy Combi-boltert, akkor sem világmegváltó, de egész korrekt tűzerőt tud képviselni az osztag. Ennek ellenére, nem érdemes nehézfegyvert rakni az osztagba, hiszen nekik szinte mindig mozogniuk kell majd, az aktuális taktikai helyzethez igazodva, ezért nem sűrűn lenne alkalmuk érdemben lőni a nehézfegyverrel, ami így pontkidobás lenne. Ez alól kivétel, ha a Combat Squads szabálynak köszönhetően ketté bontjuk a 10 fős osztagot és a nehézfegyveres fele hátul marad, amolyan mini-Devastator osztagként támogatni a csapat másik, esetleg akár rohamra szerelt felét. Alacsony pontszámon, vagy ha sok ilyen osztagot szeretnénk hozni, hogy mondjuk, minél jobban kihasználjuk az Objective Secured szabályukat, akkor szokás 5-fővel futtatni őket. Sajnos mostanra a T4 és a 3+ Armor már nem elég a túlélőképességükhöz, ezért így viszont elég hamar el fognak fogyni. Ez az egység arra is jó, hogy Drop Podokba rakva olcsóbb öngyilkos Deep Strike osztagokként bedobjuk az ellenfél hátába, Rhino konvojokban zúzva előre objektívákat biztosítani, vagy akár közelharci hősünk Bodyguardjai-ként is szolgálhatnak.

Ténylegesen első sorban Ultramarines tactics-t használó seregek számára a leghatékonyabbak, hiszen ők profitálnak a legtöbbet a Doktrinákból, vagy Imperial Fists számára a masszív Bolter használatnak köszönhetően, esetleg Red Scorpions-hoz, mert náluk minden Tactical Sergeant Apothecary-vá fejleszthető, de minden más rendház is megtalálja bennük a potenciált, továbbá néhány formáció még használhatóbbá tette őket. Legalább 2db 10 fős osztag minden SM seregbe kell, még ha a taktikánk nem is rájuk épül, de ha szeretünk változatosan játszani, akkor akár 4-6 osztag is hiteles lehet.

Scout Squad

Tulajdonképpen az egyetlen alternatívánk a Tactical Marine-ok mellett. Ha a lehető legkevesebb pontot szeretnénk költeni a kötelező Troop choice-ra akkor ők a mi embereink. Régebben nem igazán láttam bennük a potenciált, mert annyival sajnos nem olcsóbbak, mint a Marine, és korábban a 3-as Skill-jeik sem voltak túl meggyőzőek. De az újabb kiadásban már felemelték a WS és a BS értéküket is 4-re, noha még mindig csak Carapace Armour-juk van érthető okokból, de a Move Through Cover, és főleg a Scout+ Infiltrate szabályoknak köszönhetően jobban érzékelhető a taktikai használhatóságuk. A Leggyakoribb leosztás a Camo Cloak + Sniper Rifle kombó, noha így máris annyiba kerülnek mint az alap Tactical Marine-jaink, azért hátulról osztva a Pinning-et, és a Special Weapon-ös modellek + karakterek vadászására elég jók. De mindenképpen csak konstans jól dobó játékosoknak ajánlom. Illetve már sajnos elég sok az AP4-es Ignore cover fegyver a játékban, ami nem tesz jót nekik, de minden más ellen romban ülve elég nagy biztonságban lehetnek. Másik taktika a Bolter-es esetleg Shotgun-os csapat, dedikált Land Speeder Storm-ban rongyol előre vagy bejön Outflank-ből és foglalja az objektívákat, zaklatja az ellenséget, esetleg a Teleport homer-ek előre tolásával, segíthetjük Deep Strike-oló Terminator-aink biztonságosabb megérkezését. Black Templar játékosok számára pedig a Bolt Pistol + CCW közelharcos opció a legfontosabb, ha Crusader osztagainkat szeretnénk feltölteni Neophyte-okkal. Sajnos nem kaphatnak annyi féle Dedicated Transportot mint a Tacticalok, de Számos új formációnak köszönhetően a Scout osztagok hatékonysága is megnövelhető. Seregenként legalább 2×5 fő nem árt ha van, tovább növelik seregünk Fluffos hangulatát is. Noha ezt a csapatot lehet hozni motorosként is, én még soha nem láttam őket így, és szerintem sűrűn senki sem, mivel a +1 Armor mentőt nem kapják meg mint az Eldar Jetbike-ok, és a felszerelésük/funkciójuk sem változik meg különösebben, ezért csak pontpazarlásnak tűnik, kivéve talán White Scars seregeket. Annyit kell még megemlíteni velük kapcsolatban, hogy sajnos a dobozuk elég régi, és ez a minőségén és a tartalmán is meglátszik, de szerencsére, amihez használnánk őket, ahhoz azért el lát a doboz, és legalább olcsó is a többihez képest.

Rhino

„As you are a knight in service of the Emperor, so is the Rhino your steed…” Ahogy anno Guilliman mondta, és ez így is van. Ez a modell legalább annyira ikonikus minden Space Marine seregben, mint maguk a Marine-ok. Nevetséges 35 pontért kapunk egy könnyűpáncélos tankot, ami drasztikusan megnövelheti a csatamezőn bóklászó gyalogságunk túlélőképességét és mozgási sebességét. És mivel alapvetően Dedicalt Transport, ezért nem foglal helyet sem a Fast Attack Slot-ból, ha a megfelelő osztaghoz rendeljük. Az alap gyalogsági fegyverek nem képesek kárt tenni benne maximum hátulról vagy valami egyedi esetben, és az ajándék Stormbolter-ével szinte mindig leadhat 1-2 kritikus kapáslövést az arra nem számító modellek ellen. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy ha egy Objektív Secured egység számára vettük, akkor bizony a jármű is megkapja ezt a szabályt, ami tovább növeli a modell taktikai hatékonyságát, ellenfelünk bosszúságára. Másik kiváló képessége, hogy 2 Fire Point-tal rendelkezik, tehát 2 bármilyen modell kilőhet egy távolsági fegyverével vagy egyéb Shooting attack-nak minősülő képességével. Használhatjuk tankvadász Melta-s osztagunk előre küldéséhez, objektívák biztosítására, hőseink harcba küldésére vagy hátul álló Devastator-ainkkal megpakolt nehézfegyveres platformként. Viszont magát a modellt önmagában nem javaslom megvásárlásra, ugyanis minden egyes Space Marine Tank dobozából összeállítható maga a Rhino is. Ha ez nem opció vagy nem cél, akkor esetleg a korábban említett Transport + Troop kombinált dobozból ajánlom a beszerzését bármilyen rendházhoz.

Razorback

Ez egy hibrid tank tulajdonképpen a Rhino és a Predator ötvözése. Ez az egyik oka amiért nem javaslom a Rhino megvételét, hiszen egy kicsivel többért ehhez adnak egy lövegtornyot is, sajnos ezen a kereten csak a Heavy Bolter és a Lascannon opció van, noha maga az egység választhat egyéb fegyvereket is, amit ily módon, ha használni szeretnénk, akkor Forgeworld-től, más gyártótól beszerezni vagy konvertálnunk kell. További gyakran használt opció a dupla Assault Cannon-os, amit esetleg még a Land Raider Redeemer/Crusader dobozból zsákmányolhatunk. Ha nincs elég pontunk páncélos támogatásra, de mégis szeretnénk pár nehézfegyvert besuvasztani a listánkba, és/vagy egyébként is csak 5-6 fős osztagnak szeretnénk járművet adni, akkor ez az egység jó választás lehet, de ne felejtsük el, hogy a mozgás a gépek tüzelő-képességét is hátrányosan befolyásolja és gyakorlatilag a választott nehézfegyvert a Rhino-n lévő Fire pontok és Stormbolter helyett kapjuk.

Razorback Infernus

Ez a variáns is az egyik Forgeworld-ös Imperial Armour könyvben található, kicsit drágább, mint az alap verzió, de cserébe 1 Multimelta torony jár hozzá, ami noha nem Twin-linked mégis egy újabb nehézfegyver páncélosok riogatására, ez a gép is 6 modellt tud szállítani.

Drop Pod

Gyakran hallani, hogy ettől a modelltől Marine sereg egy Marine sereg. Nem is nagyon tévednek, az And they shall know no fear szabály mellett ez az egyik fő dolog, ami a Space Marine-ok egyedisége, és erőssége a többi sereggel szemben. Gyakorlatilag garantált Alpha Strike-ot biztosít a játék első körében. Funkciója az, hogy a hozzá rendelt egységet, biztonságosan el tudd juttatni azonnal a terepasztalon bárhová. Részben mindent tud, amit a Rhino, és a pontértéke is azonos. Ha egyszer megérkeztünk vele, többé nem mozdulhat, és a nagy erejű közelharci ütések vagy az alacsony AP-val rendelkező támadások ellen sérülékeny tekintve, hogy Open-topped. Noha a közepes páncélja és a hull pontok száma megvédi a gyalogsági lövések nagy részétől.

Arra ügyeljünk 2db-on felüli vásárláskor és bevetésekor egyaránt, hogy mindig páratlan számú modellt használjunk, hiszen felfelé kerekítve a Drop Pod-ok felének első körben kötelezően meg kell érkeznie, tehát mindig érdemes 3-5-7-9-db-ot használnunk, hogy minél hatékonyabb legyen, és ne azon kelljen stresszelni, hogy vajon meg dobod-e a Reserve-et a 2. körtől, hogy behozhasd.

Én leginkább Sternguard-ok és Dreadnought-ok bevetésére javaslom, de a Tacticals-tól kezdve, a Devastator-on át szinte bármilyen csapatot belerakhatunk, ha másért nem is, de a biztonságos megérkezésért mindenképpen, hiszen a Drop Pod csak az asztalról leesve Mishap-el. Ha lecseréljük a Strombolter-ét a Deathwind missile launcher-re akkor rövid lő távon a tömeges könnyűgyalogság megtizedelésére is alkalmas lehet, illetve Locator Beacon-nel ellátva biztosíthatja a további Pod-jaink vagy Terminator osztagaink pontosabb beérkezését a következő körtől. Akár az egész seregünket is építhetjük Drop Pod-os taktikára, és kezdhetjük a játékot ún. Null-deploy-al, csak legyünk biztosak benne, hogy a kör végén is lesz még modellünk az asztalon.

Lucius Drop Pod

Egy újabb csoda a Forgeworld jóvoltából, noha a sima Drop Pod is szállíthat Dreadnought-okat, ez a modell kifejezetten erre a célra lett kitalálva, és a spéci Drenyák csak ezt választhatják dedikált transzportként. Pontban kicsit drágább mint a fenti változat, és nincs rajta fegyver, de az érkezés körében Shrouded szabályt kap a szállított Drenyával egyetemben, és ami a legfontosabb, hogy ebből a modellből nem kell kötelezően kiszállnia szeretett lépegetőnknek! Ez a módszer nem kis mértékben növeli meg a túlélőképességét az érkezéskor, főleg a masszív Interceptor szabállyal rendelkező (pl.: Tau) seregek ellen, hiszen így az ellenfél kénytelen a Pod-ot támadni, mielőtt hozzáférne magához a Dreadnought-hoz, kivéve persze a flamer-hez hasonló template fegyverekkel. Mivel jelenleg a Reserve-ből való érkezésből úgysem lehet rohamozni, ezért számodra is jobb, hogy egy körig nagyobb biztonságban van gép, és vígan kilövöldözhet a Drop Pod-ból. Sajnos maga a modell elég drága, még alternatív gyártótól is, és mivel egy kicsit nagyobb is mint az alap Drop Pod, nem valószínű, hogy engedni fogják mindig, hogy simán azzal proxy-zd, a legjobb választás ha megpróbálod korrekt módon megkonvertálni, ebből 1-3 db-nál több úgysem kell.

Land Speeder Storm

Ezzel a modellel nincs sok tapasztalatom, elég egyértelműnek tűnik, hogy kizárólag kimondottan Scout-okra épülő listákhoz érdemes csak hozni. Kicsit drágább mint a normál Speeder és azzal ellentétben sajnos Open-topped, ennek persze megvan a haszna is révén, ez egy transport, ezért a benne ülő Scout-ok vígan kirohamozhatnak belőle, ami még hatékonyabb lehet, ha előtte megkínálja a célpontokat a Large Blast template-es Blind-os rakétáival, persze csak ha nem kellett Jink-elnie a korábbi körben. További használható dolognak tűnik, ha objektívákat akarunk biztosítani vele és ezzel együtt az ellenfél, Deep Strike-oló egységeit hátráltatni a Jamming Beacon felszereléssel. Van pár formáció, ahol ez a modell is kaphat pár extra képességet, de első sorban Raven Guard, White Scars és Black Templar seregekhez lehet jó a Scout-okkal együtt.

Köszönöm a figyelmet! Hamarosan átvesszük az SM seregek további egységeit is.- Thorius