Amit a Warhammer 40.000 új kiadásáról eddig tudni lehet

Biztosra veszem, hogy egyetlen olvasónk számára sem nagy újdonság, hogy július hónapban új kiadásba (szám szerint a 9-be) lép a hőn szertett Warhammer 40.000 univerzum terepasztalos stratégiai játéka.

Egy új kiadás előtt állni mindig izgalmas (vagy egyeseknek akár bosszúsis lehet), hiszen sose lehet tudni, hogy mekkora változások előtt áll a játék, mennyire kavarodik meg a meta és mi lesz a jelenlegi kiadásban megépített seregekkel. A jelenlegi 8. kiadás például 3 évvel ezelőtt egy rendkívül izgalmas újítás volt, hiszen a 40k rengeteget változott a korábbi, 7. kiadáshoz képest (amit egyébként a Forge World féle The Horus Heresy rendszer azóta is használ). Alapvetően elmondható volt, hogy a játék sokkal egyszerűbb és pörgősebb lett, hála példéul az egyszerüsített To Wound táblázatnak, az Initiative rendszer eltörlésének vagy a Vehicle Facinings kivezetésének (utóbbi mondjuk nekem pl hiányzik). Személyesen is ismerek olyan hobbistákat, akik az egyszerűbb 8. kiadás megjelenésével nem is játszottak tovább, de ha a GW üzleti jelentésekből indulunk ki, akkor alapvetőleg az mondható el, hogy a 8. kiadással a 40k hobbi is hatalmasat nőtt népszerűségben.

No, de elég is a felvezetőből, lássuk miből élünk! Jelen pillanatban amit az új kiadásról tudunk, azt a Warhammer-Community cikkeiből tudjuk, ahol minden héten csepegetetnek némi infót, legyen az Stratagem vagy változó szabály. Lássuk ezeket sorban:

Elsőként beszéljünk az új Crusade rendszerről. A Warhammer gyökerei az asztali szerepjátékokból sarjadtak ki, ám az elmúlt 30 évben egyre inkább a saját útján haladt ez a hobbi, távolodva az RPG-től. Ma már nincs szükség játékmesterre ahhoz, hogy lejátszunk egy csatát, és bár vannak arra lehetőségek, hogy egyedi ereklyékkel szereljünk fel bizonyos figurákat, de maga a játék ebből a szempontból kötöttebb. Létezik egy régi GW játék, ami jelen pillanatban nem tartozik az egyre népesebb Specialist Games szériába (Bloodbowl, Necromunda, Adeptus Titanicus, Aeronautica Imperialis és Middle-Earth), de mind a mai napig sokan játsszák. Ez a játék a Warhammer Fantasy Öregvilágán játszódó Mordheim, mely játék kampányrendszere és testreszabható kalandorai a mai napig megmozgatják a játákosok táborának egy népes részét. Nos talán a GW is hasonlóan vélekedett erről, mert a beharangozott Crusade kampány rendszer valami hasonló, inkább szerepjátékosabb vonalat hoz majd be a játékba. A Crusade a Narrative játékmód része lesz és egy 50 Power Levelből megépített sereggel vághatunk neki. A Crusade sereg minden egyes lejátszott játék után ‘Requisition’ pontokat kap majd, amikből egyre több egységet vehetünk majd növekvő seregünkbe. Továbbá a különböző egységeink és karaktereink tapasztalati pontokat is gyűjtenek, melyekből egyedi képességek és relikvia tárgyak nyílnak meg előttük. Mindezek mellett a súlyos sérülések a következő csatára átvitt negatív hatásokkal is járhatnak. Bár alapból Power Levelre és Narrative játékmódra lett megírva a Crusade, de lesz lehetőség Matched Play pontokból is játszani, sőt olyan sereg ellen is, ami nem vesz részt Crusadeben. Ilyenkor előre tisztázni kell majd a másik játákossal, hogy Crusade sereget hoznánk, és ha belemegy, akkor az ő serege CP pontokat kap majd, hogy kibalanszolják a már megszerzett bónuszok adta előnyöket. A Crusade alapjai a szabálykönyvben lesznek leírva, de minden egyeds új Codex tartalmaz majd az adott frakcióra vonatkozó Crusade szabályokat is.

Nagy újítás lesz az új kiadásban, hogy a CP-ket (Command Points), melyekből a Stratagem nevű képességek aktiválhatóak, nem Detachmentenként (a seregünk ilyen seregtestekből áll) kapjuk, hanem a játék méretéhez párosítva lesz egy CP érték, amit mind a két fél megkap. Sőt, minden kör elején generálódik majd egy újabb CP. Ez azért is nagyon más, mint a jelenlegi rendszer, mert a 8. kiadás kompetitív keretei között a cél, hogy minél több Detachment alkosson egy sereget, hogy minél több CP-t kapjunk általuk. Ez pedig könnyen eredményezhet nem túl lore hű seregeket. A 9. kiadásban pl. a versenyeken is sokszor használt 2000 pontos játék esetén 12 CP-vel indulnak a hadverzérek.

Táblázat arra vonatkozóan, hogy az adott pontértékű sereg mennyi CP-t kap.
A játák mérete már azt is megszabja, hogy seregünk mennyi Detachmentből állhat.
Egy példa Detachement.
Egy kb ajánlás, hogy a különböző játékméretek mennyi időt igényelnek.

Szintén nagy változás lesz, hogy szinte a játék hajnala óta használt 6’x4′-es minimum asztalméretet is kisebbre veszik. Ennek indoklása az volt, hogy a 6’x4′ (ami a legtöbb “nagy sereges” wargame esetén standard) egy rég bevett dolog a hobbiban, de igazából nem tudni honnan származik. A GW-nél úgy gondolták, hogy jobb lesz a minimum táblaméreteket olyan szintre csökkenteni, ami sokkal inkább otthoni ebédlőasztal méret, hogy a “rendes” magas pontos 40k élmény még elérhetőbb legyen. Ez érthető és támogatjuk is a dolgot, a probléma inkább ezzel ott van, hogy a klubbok és boltok 6’x4′-es asztalokra vannak berendezkedve, amiket kifejezetten ezért gyártattak, illetve az ezekre terített játékszőnyegek is ebben a méretben kaphatóak. Mivel a méret kisebb lett és nem nagyobb, így ez megoldható a játéka jelenlegi asztal és mat méretekkel is, de nem fog annyira szépen kinézni az így felpakolt terep. A másik negatívum, hogy a másik nagy név, az Age of Sigmar jelenleg a 6’x4′-et használja tovább, így ha egy klub vagy bolt most akar asztalra befizetni, akkor kénytelen a nagyobbat csináltatni, bár jó esélyel a Sigmar következő kaidásában a méretek ott is csökkentve lesznek. Mondjuk azt tegyük hozzá, hogy csak a MINIMUM méret változott, így semmi sem állít meg abban, hogy továbbra is 6’x4′-en játsz.

Az új csatatér méretek.

Szintén üdvözölt újdonság lesz, hogy sokkal több küldetés lesz az alapkönyvben, melyeket innentől játékméret szerint írnak meg. Szóval lesz pl. külön 1000 illetve 2000 pontra kalibrált küldetés, így biztosítva az eltérő seregméretek eltérő játékát.

A 3 Combat Patrol (500 pontos) küldetés.
Közülük egy részletesen is.

A jelenlegi 3 úgynevezett Core Stratagem (Kocka újradobás, instant morálteszt siker, soron kívüli közelharc) mellé további 4 érkezik. Ezek közül az egyik a Cut them Down lesz, minek segítségével a közelharcból visszavonuló ellenfelet lehet majd 6-os dobásokkal mortal woundokkal megszórni. Talán a legmeglepőbb új Core Stratagem az Overwatch, ami eddig alap mechanika volt. Az Overwatch annyit tesz, hogyha egy egységed ellen rohamot jelentenek be, akkor az a unit rálőhet a rohamozókra, mely esetben csakis minden nem módosított 6-os jelent találatot. Szintén a játék felgyorsítása és a melee seregek erősítése végett kerülhetett ez át a Stratagemek közé. Bár itt meg kell jegyezni, hogy a T’au Empire egységei számára marad az ingyenes Overwatch, hiszen mindenki tudja, hogy ha bekerülsz közelharcba a T’aukkal, akkor az általában inkább nekik rossz. A már említett Crusade kampányban is lehetőség lesz olyan trait megszerzésére, ami ingyenes Overwatchot biztosít az adott egységnek. A következő új Core Stratagem a Desperate Breakout, ami egy olyan visszavonulás (Fall back), amit akkor is el lehet végezni, ha esetleg erre nem lenne helyünk, mivel az ellenség teljesen bekerítette az osztagot.
A végső új Core Stratagem az Emergency Disembarcation, ami segítségével 1CP-ért egy elpusztult Transport modelltől 6″-re fel lehet állítani azokat a modelleket, melyeket a Transport szállított és nem hat rájuk az Explode effekt sem, de minden egyes modellre dobni kell D6-al és minden egyes 1 és 2 eredményre az adott modell meghal.

Az asztalméret változáshoz hasonló inkább rosszat sejtő véleményeket váltott ki az is, amikor kiderült, hogy a legtöbb egység pontértéke megnő majd azért, hogy a magasabb pontos játékok seregei kevesebb figurából álljanak, ezálltal a játék hossza is lecsökkenjen. Alapból elmondható, hogy ha minden drágul akkor semmi sem drágul, de azért itt az eddig felhozott példák alapján a különböző egységek eltérő %-ban drágulnak majd.


Változik a Look out Sir! szabálya is. Ez a szabály arra volt jó, hogyha egyik karakterünk sebet kapott, akkor egy közelben álló egyszerű baka azt átvállalhatta tőle. Az új szabály szerint nem lehet majd 9 Woundnál kisebb alapértékű karakterre lőni, ha 3″ távolságra van tőle Vehicle, Monster vagy legalább 3 modellből álló egység, kivéve ha a karakter a legközelebbi célpont.

Az új kiadásban seregeink is sokkal mozgékonyabbak lesznek. Egyrészt az eddig Flyer-nek nevezett repülők innentől az Aircraft kulcsszóval bírnak, ami lehetővé teszi a számukra, hogy elhagyják a pályát majd újra visszatérjenek, illetve közelharcba sem lehet majd őket bekötni. Továbbá érdekes újítás lesz, hogy CP felhasználásval a tábla széléről is lehet majd bármilyen egységeket a harcmezőre felhozni, a játék során.

Bár már a 7. kiadás óta nincsenek a játékban sablonok, a Blast típusú fegyverek a régi robbanás sablonok hangulatát idézik fel. Minden egyes sereg kap majd legalább egy ‘Blast’ keywordel rendelkező fegyvert (majd a megjelenéskor Errata formájában, kásőbb a saját Codexében). A Blast fegyverek Damage értéke random (D3, D6 vagy 2D6), de könnyebb velük olyan célpontra lőni, ami sok modellből áll. Ha a célpontunk legalább 6 modellből álló osztag, akkor a Damage érték legalább 3, ha pedig a célpont 11 főből áll, akkor a maximumot fogjuk sebezni.

Változnak a járművek és a Monsterek is, ugyanis ezek mostantól használhatják lőfegyvereiket a közelharcban, csupán -1-es módosítót kapnak majd rá. Sőt, a járműveken lévő Heavy fegyverek mozgás után nem kapnak majd -1-et a találatra, ez a 9. kiadástól csak a gyalogságra vonatkozik majd.

Változnak a terepek is. Szerencsére sokkal nagyobb befolyásuk lesz a játékra, hiszen lesznek olyan terepek, melyek blokkolják majd a LoS-t (ezek lesznek a legalább 5″ magas Obscuring terepek), illetve fedezék szempontból meg kell majd különböztetni Light (+1 Save a lövések ellen) és Heavy (+1 Save a közelharcban) terepeket, sőt egy terep lehet majd egyszerre Light és Heavy, ergo mindkét bónuszt megadja annak, ami benne/rajta áll. A másik tereptípus amiről tudunk az a Dense, ami esetén, ha egy unit benne áll a terepben, akkor aki rájuk lő -1-et kap majd a találatra. A Defensible terepek is elég jónak tűnnek. Ha egy Infantry egység áll egy ilyen terepben, akkor választhat, hogy 5+-on Overwatchol, vagy pedig nem tud Overwatcholni, de +1-et ad a találati dobásaihoz a Fight phaseben.
Azt, hogy melyik terep milyen, azt a játékosok a játék elején együtt határozzák meg, vagy szimplán használhatják a szabálykönyvben lévő tereptípusokhoz járó ajánlást.

Ha már -1es találatokról beszélünk, a következő kiadásban a találatra vonatkozó negatív és pozitív modosítók nem haladhatják majd meg a -1/+1-et.

Új fázis is kerül a játákkör legelejére, a Command Phase, ami működésében az Age of Sigmaros Hero Phase-hez lesz hasonló, ám a 40kban a pszi marad a saját fázisában.

Jelenleg a versenyszférában nagyon népszerű az úgynevezett ITC rendszer, ahol a fő küldetések mellett választható másodlagos küldetések is vannak. Nos, most úgy néz ki ezt átveszi a hivatalos szabályzat is, hiszen megjelennek a Secondary Objectivek. Összesítettben csak 15 Victory point gyűjthető belőlük, de a játékosok választhatják ki azokat több kategóriából, ám minden kategóriából csak egy lesz választható.

Nagyon érdekes újításnak ígérkezik, hogy az egységeink az objektívák mellett már különböző akciókat is végrehajthatnak (kivéve az Aircraft és Fortification egységek). Egy egység egy körben csak egy akciót hajthat végre és egy bizonyos akciót egy körben csak egyszer lehet használni. Egy egység csak akkor hajthat végre sikeresen egy akciót, ha nincs ellenséges modell közelharcban vele, nem mozgott (normal move, advance, fall back, charge, heroic intervention), nem lőtt vagy közelharcolt, nem próbált meg pszit használni. Amennyiben az egység elpusztul, az akció is sikertelen. Ha egy karakter modell használ ilyen akciót, akkor az aura effektjei sem működnek ezalatt. Erre példa a Raise banners! akció, amit egy vagy több Infantry egység tud végrehajtani a Mozgási fázis végén egy objektíva mellett, ha nincs velük közelharci távban ellenség (kivéve Aircraft). Az akció hatása a kör végén aktiválódik és addig tart, amíg a másik játékos el nem foglalja az adott objektívát. Ezután ez az objektíva ad 1 extra VP-t minden Command Phaseben és 1-et a játák legvégén.

Kicsit megfűszerezik a morál tesztet is. Ha leesett egy vagy több modell az egységből, akkor az adott körös veszteség számát hozzáadjuk egy D6 dobáshoz és ha az eredmény meghaladja az egység LD-jét, akkor még egy modellt le kell venni (1-es eredmény esetén fixen sikeres volt a Moral test). Sőt, ezután minden egyes fent maradt modellre dobni kell D6-al, 1-es eredményre az adott modell lefut (ez lesz a Combat attrition test).

A jelenlegi rendszerben sokan vonalban terítik az egységeiket, hogy hátráltassák az ellenfél Deep Strike egységeit. Nos ezt most a GW megborítja, ugyanis változik a figura koherencia szabály is. Az új szabály szerint az egy egységet alkotó modellek vízszintesen 2″, merőlegesen 5″ távolságot kell tartaniuk egymással. Azok az egységek, melyek legalább 6 modellből állnak, akkor egy modellnek legalább másik kettővel koherenciában kell állnia az osztagán belül. Ráadásul a Moral Phase végén megjelent a Unit Coherency Check is, amikor a játákosoknak felváltva kell levenniük minden olyan modellt, ami figyelmetlenség miatt koherencián kívül fejezte be a körét.

Fontos megjegyezni, hogy az új kiadásban érvényben marad minden 8. kiadásos kampánykönyv (Vigilus és Psychic Awekening sorozatok), White Dwarfban kiadott szabályok és Codexek is, szóval nem kell Index könyvekre számítani, mint a jelenlegi kiadás legelején. A mostani Codexek persze addig lesznek érvényben, amíf ki nem jön az új. A Forge World egységek is ráncfelvarrást kapnak, az ő szabályaikra az új kiadás megjelenése után hamarosan megjelenő Index könyvben lesznek elérhetőek.

Végül (de nem utolsó sorban) végre kapunk a Warhammer 40.000-hez is egy saját telefonos applikációt, amiben az egységek szabályai és seregépítő is lesz. Age of Sigmarhoz ilyen már évek óta létezik, és üdvös újítás lesz 40k vonalon is.

Mi személy szerint már nagyon várjuk az új kiadást, azon belül is leginkább az új tereptárgy szabályokat, a Combat Patrol játékmódot és az objektíváknál használható speciális akciókat.

Ti mit gondoltok eddig a 9. kiadásról? Írjátok meg nekünk kommentben a Facbook oldalunkon!

-Farkas