Hogyan Kezdjünk Space Marine Sereget a 7. kiadásban

Noha nyakunkon az újabb kiadás, van még értelme beszélgetnünk arról, milyen is egy SM sereg jelenleg, és az itt leírtak valószínűleg nem veszítik majd teljesen érvényességüket az újabb kiadás megjelenése után sem.

Sok dolog változott a különböző kiadások szabályrendszerei során, de szerencsére a Space Marine sereg mindig játszható volt, és az is lesz, a Warhammer 40,000 igáslovaként, modellek terén is elég jól el van látva a sereg. Bőven van lehetőségünk válogatni egységek terén, és újítások esetén is szinte mindig az elsők között kapnak valamit, a szabályaik frissítéséről nem is beszélve.

A Games Workshop új üzletpolitikájának, köszönhetően, talán lehet azt mondani, hogy nagyon jó dolog most belekezdeni a hobbyba, vagy akár egy új seregbe. A néhány éves lejtő után, most úgy tűnik, újra fellendülőben van a Warhammer 40k terepasztalos játéka.

Természetesen most is, mint mindig, a legfontosabb, hogy ne aszerint válasszunk sereget, hogy az aktuális META (az adott időszak legnépszerűbb stratégiai fortélyai) alapján melyiket tartja a játékos közösség a legerősebbnek. Ez egy Space Marine sereg esetében különösen fontos, hiszen a nagyon kidolgozott és gazdag háttérnek köszönhetően, számtalan Rendház közül választhatunk kedvünkre, a 7 „Vanilla” rendházon túl, a 3 külön codex-es, de akár az Imperial Armour könyvekben felsoroltak közül is. Továbbá kitalálhatunk magunknak saját Rendházat, amely a fentiek egyikének szabályait fogja használni utód-rendházként. Ráadásul ezeken felül, olyan színűre festjük seregünket amilyenre csak szeretnénk, ebbe senki nem fog belekötni. Sajnos aki elsőre találkozik „A” Space Marine-okkal, azt gondolhatja, hogy az SM egyet jelent az Ultramarine-okkal, erről Matt Ward és a GW korábban gondoskodni próbált… de szerencsére ez nem így van, és aki kicsit utána jár az erre rá is jön.

Modellezés szempontjából, könnyen és relatíve olcsón is bele tudunk kezdeni seregünk felépítésébe, és szerencsénkre az SM mindig elég jól el van látva új modellekkel. A korábbi évekhez képest, amikor az ember 1-1 unit dobozának megvásárlásával kezdte, vagy az anno divat, ún. Battleforce/Megaforce stb. dobozokra tudott pályázni, amelyek kiválóak voltak egy kezdősereg számára, de esetenként átszámítva elérték a 30-40 ezer Ft-ot is.

Ezzel szemben most szinte bármilyen sereget is válasszon az ember, rendelkezésére áll egy ún. Start Collecting! kezdődoboz, illetve az új Transport+Troop kiszerelés. Ezek a dobozok, noha kevesebb modellt tartalmaznak, mint a régi nagy Battleforce-ok, de az áruk töredékéért meg tudjuk vásárolni őket, és még olcsóbbak is mint a tartalmuk külön- külön megvéve, sokszor egyedi, önmagában nem mindig kapható modellt (általában egy Hős-t) is tartalmaznak, továbbá a mostani szabályrendszer alapkövének megfelelően, önmagában is egy csapásmérő formáció, ami egyedi szabályokat biztosít az együtt harcoló modellek számára.

A fent leírtak egy Space Marine sereg esetében sincsenek másként, a Start Collecting Space Marines! egy remek kezdődoboz, melynek tartalma:- 1 osztag (10 fő) Tactical Space Marine (Troop)- 1db Venerable Dreadnought (Elite)- 1db Terminator Captain (HQ)

Ha egy pillanatra el is tekintünk a formációktól, és csak a fő seregépítési szabályzatot (CAD) vesszük alapul, akkor is látjuk, hogy máris megvan mindenünk egy minimális és önmagában is játszható sereghez. Mivel az SM osztagok többsége 5 fő-ről indul ezért a 10 fős Tacticals-ból ki tudunk állítani 2 osztag Troop-ot is akár, de a Captain személyében megvan a kötelező HQ választás is, ráadásul ott a Dreadnought támogató egységként. Mindez kb. 500 pont.

Függetlenül attól, hogy milyen Rendházat választottunk magunknak, második lépésként a sereg bővítéséhez ajánlatos beruházni egy dobozra az ún. Armoured Assault szériából. ezek szinte kivétel nélkül egy további Troop (Tactical Squad) és egy csapatszállító járművet (Dedicated Transport) tartalmaznak, szintén jó áron.

SM játékosként itt több lehetőségünk is van, választhatjuk a Drop Pod-ot tartalmazó sima SM dobozt, vagy a Rhino-t tartalmazó Dark Angel-t/Blood Angel-t, bármelyik választás jó lehet, én első sorban mégis leginkább a Drop Pod-osat javasolnám, mert még is a Drop Pod Assault adja meg az SM sereg egyediségét, és ha esetleg a Dreadnought-ot rakjuk bele, az eléggé megnöveli a hatékonyságát.

Ezt követően mindenképp prioritást kell, hogy élvezzen egy Devastator osztag, noha csak 5 Marine van a dobozban mégis annyi nehézfegyver, hogy öröm nézni. Ha esetleg beáldozunk néhány Tactical Marine testet/lábat egyéb dobozokból, akkor még több Devastatorunk lehet. A későbbiekben ajánlatos, legalább még 1 ilyen dobozra beruházni, hogy minden nehézfegyverből meglegyen a 4db egy-egy osztaghoz.

Ezzel együtt máris van kb. 700 pontunk és egy szolid gerince jövendőbeli seregünknek. Viszont itt az ideje kitalálni, hogy merre is menjünk tovább, persze bármely rendházhoz vehetünk bármit akár csak az alapján is, hogy melyik modell tetszik, vagy, hogy melyik passzol fluffilag a seregünkbe, mégis érdemes az alapján vásárolni, hogy mely egységek tudják a legjobban kihasználni a rendházunk taktikáját.

Általános tippek 7. kiadásos SM sereg vásárlásához és irányításához:

Az egyik legfontosabb tanácsom, hogy ne érezzétek magatok megkötve, ha ki is választottatok egy rendházat, nyugodtan ki lehet próbálni más taktikákat is.

Ami még fontos, hogy nyugodtan nézelődjetek a Forge World-ös Imperial Armour könyvekben is. Szabályosan hozhattok egyedi karaktereket, még több féle egységet, felszerelést vagy akár választhattok ottani Rendházat is.

Mágnesezzetek! Amit csak lehet. Nem kell azon gondolkodni összeragasztáskor, hogy hogyan akarod felszerelni a modellt. Szinte minden egységnél van egy rakás fegyver és felszerelés opció, érdemes mindig az adott ellenfélhez igazítani az arzenált. Elsősorban az Őrmesterek kezeit, a Special Weapon-ös Marine-okat stb. mindenképp.

Nem muszáj azt összerakni egy dobozból, ami benne van. Úgy kell ezt kezelni, mint a Lego-t gyerekkorotokban. Érdemes kombinálni, Kit-bash-elni több doboz alkatrészeit is, hogy új egységeket rakjatok össze. Pl.: Sternguardot tudtok csinálni Tactical Marine-okból is. De gyűjtsetek össze annyi Combi-, Special és Heavy Weapon-t amennyit lehet, és utána szereljétek fel a modelleket.

Tactical Squad-okba jelenleg nem sűrűn érdemes nehézfegyvert rakni, mert Transport-tal vagy anélkül de szinte mindig mozogni fogsz velük, és nem fognak tudni lőni rendesen, hacsak nem Combat-Squad-olod és a nehéz fegyveres fele hátul áll.

A Devastator-okat mindig az adott ellenfélhez igazítva kell felszerelni. Alapvetően egy osztag 1féle fegyvert tartalmazzon, hogy hatékonyan pusztítson egyszerre egyfajta célpontot, ha felbővíted 10 főre, akkor Combat squad-olva lehet 2-2 különböző fegyver szétosztva is. De ha nem bővíted, akkor az Őrmesternek nem érdemes semmilyen felszerelést adni, és őt kell előre rakni, hogy Wound esetén őt vedd le először egy nehézfegyveres helyett.

Ne vegyél sima Dreadnoughtot! Ha szeretnéd is használni ezt az egységet (noha a másik kettő variáns jobb), akkor is érdemesebb megvenni a Venerable Dreadnought dobozt, mert ugyan annyiba kerül, és sokkal több extra felszerelés, fegyver, dísz van benne, mint alap verzióban.

Ne vegyél sima Rhino-t! Kb. átlag 1000Ft-tal kerül többe a Razorback doboza, ennyiért kapsz pár extra alkatrészt és egy Heavy bolter/Lascannon ágyút, amit felhasználhatsz akár máshova is, de már csak azért megéri, hogy kirakhasd belőle ezt az egységet is. Mert minden Rhino típusú SM járműből összeállítható a Rhino is.

Ne vegyél Assault Marine dobozt! A Vanguard olcsóbb, sokkal jobban felszerelt (Storm Shield-ek, Power Weapon-ök, díszek), és összeállítható belőle bármilyen Assault Marine osztag is, kivéve egy dolgot, az pedig a Heavy Chainsword (Eviscerator), amit nem sűrűn fogsz használni, szóval csak emiatt nem éri meg az AM doboz.

Ne rakj Terminátor páncélos modellt normál Power armour-osok közé egy osztagba, ha rohamozni szeretnél velük, mert meggátolja őket a Sweeping Advance-ban.

A spec-és nehéz fegyveres modelleket mindig hátrébb rakd, mint a sima bolter-eseket, hogy ne ők halljanak meg először, ha le kell venni a veszteségeket, és a Look out Sir-re szoruló karakterek mellett is alap Marine-ok álljanak, hogy átvegyék a sebet szükség esetén.

Techmarine mellé maximum 1db Servitort érdemes rakni, mert az eltérő többségi Toughness érték miatt könnyebben fogják sebezni.

Land Raiderből leginkább a Flamer-es Redeemer variánst érdemes megvenni/használni. De ha van lehetőséged, akkor a Deathwatch dobozosat vedd, mert abban mind a 3 fegyver opció benne van.

Vindicatorra mindig vegyél extra Stormboltert! Esetleges Weapon Destroyed hatás elszenvedésekor máris csupán 50% lesz, hogy a főágyút veszíti el.

Motorosoknak érdemes olyan Special Weapon-t adni, amivel kihasználod a Relentless képességüket (pl. Plasmagun, Gravgun)

Ha van pár maradék pontod és nem tudod, mit kezdjél vele, adj a karaktereknek Meltabombot, mert bármikor olyan helyzetbe kerülhetnek, hogy jól jöhet és komolyabb közelharci fegyver nélkül a Krak gránát nem biztos, hogy elég lesz.

Romban rejtőzködő Tankjaidnak, ha van pár felesleges pontod és ha Siege shield-et nem is (Vindicator), de vegyél Dozer blade-t, mert nem lenne túl jó, ha mozogniuk kell és elszenvednek egy Immobilized hatást.

Chaplain és Librarian modellnek nem fontos komolyabb lőfegyvert adni, mert ők is csak BS4-et használnak, helyette, ha lövős osztagba raktad be őket inkább kapjanak egy Auspex-et, hogy csökkentsd az ellenfél fedezékmentőjét.

Ha beraksz egy LD9-10 Independent karaktert egy osztagba, akkor az Őrmestert nem érdemes veteránná fejleszteni, de ha csak önmagában harcol az osztag és számítasz rá, hogy komolyabb veszteséget vagy Psy-támadást (Psychic Shriek) szenvednek, nem árt, ha van magasabb Leadership a csapatban.

Remélem ez a kis szösszenet informatív és segítség a jelenlegi és a jövendőbeli Space Marine játékosok számára egyaránt.

Köszönöm a figyelmet!- Thorius