James O’Brien elemzése, hogyan tegyük optimálissá a választásainkat tűzerő tekintetében
Üdvözlök mindenkit, és a következő cikkben górcső alá veszem majd a lövési fázist, hogy megtaláljuk a legoptimálisabb megoldásokat a tűzerőt illetően.
Egy támpontot szeretnék adni, hogyan is mérhetjük a tűzerőnket és ahhoz mérten az adott egység pontértékét is viszonyítva megállapíthatunk egy sorrendet. Így mondhatni minél hatékonyabb tűzerőt venni a rendelkezésre álló pontmennyiségből. Nevezzük ezt az értéket Tűzerő Pontnak (TP). Kiszámítottam több birodalmi egység TP-jét. Amennyiben valaki Káosz vagy Xeno egységekre is ki szeretné számolni, úgy a képletet nyugodtan tudja rájuk is alkalmazni. Célom, hogy egy alapvető összehasonlításunk legyen az eltérő egységek és fegyverek között. Ez nem a pontos matematikai képlete a 40K-s dolgoknak, de egy megközelítése a sok közül.
Tűzerő Pont
Több tényezőből áll, ami mind befolyásolja a lövéseink hatékonyságát:
1) a lövések száma
2) a találati arány
3) a lövések ereje
4) a páncélmódosító
5) a sebzés
Ugyanakkor vannak tényezők, amit ez a számítás jelenleg figyelmen kívül fog hagyni:
b) a pontos célpontot, tehát a szívósságát vagy a páncélmentő értékét
a) távolság és láthatóság az az esetleges fedezék módosító végett
Alapvetően a cél, hogy a rendelkezésre álló egységek erejét mérjük fel önmagukban ellenféltől függetlenül. A tényezők szorzatát vesszük alapul és így kapjuk meg, hogy az adott osztag, figura milyen arányban váltja át a befektetett pontértéket tűzerőre.
Tűzerő Pont = Lövések száma x Találati arány x Erő x Páncélmódosító érték x Sebzés
1.Lövések száma: Egyszerűen vegyük a számát az adott fegyvernek, amennyit lő. Hozzávehetjük a módosítókat, amik akár aura képességből, vagy parancsból, vagy a rapid távú fegyverek használatából adódik. Így átlagolható, hogy az esetek mondjuk 50%-ban leszünk rapid távban, így egy storm bolterre 3-at számolunk.
2. Találati arány: az egyes találatok esélye, amiknél ismét figyelembe vehetjük az újradobásos képességeket. A példákban alább is látható, hogy egy 3+os újradobható lövésnek mondjuk 0.77 lesz a találati aránya (azaz 77%-ban sikeres) ha az esetek felében lennénk az aurában. Természetesen ezt lehet finom hangolni, ha tudjuk, hogy tegyük fel egy tüzérség esetén minden körben az aurában maradunk és növelhetjük a találati arányunkat.
3. Erő: Egyszerűen a fegyver ereje. Több profilú fegyvereknél, mint a plazma például, egy átlagot vettem figyelembe. Ugyanakkor, ha a később bemutatott plazmás Scion osztagot nézzük, ott a Tempestus Prime miatt újradobható egyesek miatt mindig a supercharge változattal érdemes kalkulálni. Mivel a későbbi sebzésdobások újradobási lehetősége az új 8. kiadásban eléggé korlátozott, így ebben a számításban nem is vettem őket figyelembe.
4. Páncélmódosító érték: Ez egy kicsivel komplexebb dolog már, minél magasabb az érték annál jobb, ugyanakkor, ha van sebezhetetlen mentője akkor az AP érték semmit nem befolyásol. Így ebben a számításban azt alkalmaztam, hogy az esetleges AP bónuszt feleztem, ami matematikailag így néz ki:
AP Faktor = 1.166^(|AP|/2)
Ez ugye annyit jelent a gyakorlatban, hogy a 16%-os bónuszból csupán 8% lesz AP-nként.
5. Sebzés: a lövésenkénti potenciális sebzést értem ez alatt. Alapvetően egyszerű, kivétel néhány speciális egységnél, mint például a Dunecrawler, aminek egyik fegyverének a sebzése D6, de az 1-es és 2-es dobások is 3-nak számítanak.
Ha megvan az egyes fegyverek Tűzerő Pontja, akkor egyszerűen összegezzük az egységre és elosztjuk a ráfordított ponttal. Így az egyes egységek összes lehetséges változatát össze lehet majd hasonlítani.
Gondolom most így elsőre elég a sok matekból, tehát az általam kiszámított birodalmi egységek adatai jöjjenek. Íme, néhány:




Érdekes lenne megvizsgálni a továbbiakban, hogy eme módszerrel a legendásan lövésre kiélezett seregek, mint a Tau vagy az Eldar hogyan teljesítenének a TP értéküket illetően.
Másik érdekes következtetésem ez alapján, hogy a tömegeket felvonultató seregek tűnnek előnyben lévőnek a lövési fázisban és talán emiatt került a szabályba, hogy az kezd, aki korábban végzett a felpakolással, mint egyfajta balansz a GW részéről.
Köszi a figyelmet!
Jim