Kinek van a legtöbb dakkája?

James O’Brien elemzése, hogyan tegyük optimálissá a választásainkat tűzerő tekintetében

Üdvözlök mindenkit, és a következő cikkben górcső alá veszem majd a lövési fázist, hogy megtaláljuk a legoptimálisabb megoldásokat a tűzerőt illetően.

Egy támpontot szeretnék adni, hogyan is mérhetjük a tűzerőnket és ahhoz mérten az adott egység pontértékét is viszonyítva megállapíthatunk egy sorrendet. Így mondhatni minél hatékonyabb tűzerőt venni a rendelkezésre álló pontmennyiségből. Nevezzük ezt az értéket Tűzerő Pontnak (TP). Kiszámítottam több birodalmi egység TP-jét. Amennyiben valaki Káosz vagy Xeno egységekre is ki szeretné számolni, úgy a képletet nyugodtan tudja rájuk is alkalmazni. Célom, hogy egy alapvető összehasonlításunk legyen az eltérő egységek és fegyverek között. Ez nem a pontos matematikai képlete a 40K-s dolgoknak, de egy megközelítése a sok közül.

Tűzerő Pont

Több tényezőből áll, ami mind befolyásolja a lövéseink hatékonyságát:

1) a lövések száma

2) a találati arány

3) a lövések ereje

4) a páncélmódosító

5) a sebzés

Ugyanakkor vannak tényezők, amit ez a számítás jelenleg figyelmen kívül fog hagyni:

b) a pontos célpontot, tehát a szívósságát vagy a páncélmentő értékét

a) távolság és láthatóság az az esetleges fedezék módosító végett

Alapvetően a cél, hogy a rendelkezésre álló egységek erejét mérjük fel önmagukban ellenféltől függetlenül. A tényezők szorzatát vesszük alapul és így kapjuk meg, hogy az adott osztag, figura milyen arányban váltja át a befektetett pontértéket tűzerőre.

Tűzerő Pont = Lövések száma x Találati arány x Erő x Páncélmódosító érték x Sebzés

1.Lövések száma: Egyszerűen vegyük a számát az adott fegyvernek, amennyit lő. Hozzávehetjük a módosítókat, amik akár aura képességből, vagy parancsból, vagy a rapid távú fegyverek használatából adódik. Így átlagolható, hogy az esetek mondjuk 50%-ban leszünk rapid távban, így egy storm bolterre 3-at számolunk.

2. Találati arány: az egyes találatok esélye, amiknél ismét figyelembe vehetjük az újradobásos képességeket. A példákban alább is látható, hogy egy 3+os újradobható lövésnek mondjuk 0.77 lesz a találati aránya (azaz 77%-ban sikeres) ha az esetek felében lennénk az aurában. Természetesen ezt lehet finom hangolni, ha tudjuk, hogy tegyük fel egy tüzérség esetén minden körben az aurában maradunk és növelhetjük a találati arányunkat.

3. Erő: Egyszerűen a fegyver ereje. Több profilú fegyvereknél, mint a plazma például, egy átlagot vettem figyelembe. Ugyanakkor, ha a később bemutatott plazmás Scion osztagot nézzük, ott a Tempestus Prime miatt újradobható egyesek miatt mindig a supercharge változattal érdemes kalkulálni. Mivel a későbbi sebzésdobások újradobási lehetősége az új 8. kiadásban eléggé korlátozott, így ebben a számításban nem is vettem őket figyelembe.

4. Páncélmódosító érték: Ez egy kicsivel komplexebb dolog már, minél magasabb az érték annál jobb, ugyanakkor, ha van sebezhetetlen mentője akkor az AP érték semmit nem befolyásol. Így ebben a számításban azt alkalmaztam, hogy az esetleges AP bónuszt feleztem, ami matematikailag így néz ki:

AP Faktor = 1.166^(|AP|/2)

Ez ugye annyit jelent a gyakorlatban, hogy a 16%-os bónuszból csupán 8% lesz AP-nként.

5. Sebzés: a lövésenkénti potenciális sebzést értem ez alatt. Alapvetően egyszerű, kivétel néhány speciális egységnél, mint például a Dunecrawler, aminek egyik fegyverének a sebzése D6, de az 1-es és 2-es dobások is 3-nak számítanak.

Ha megvan az egyes fegyverek Tűzerő Pontja, akkor egyszerűen összegezzük az egységre és elosztjuk a ráfordított ponttal. Így az egyes egységek összes lehetséges változatát össze lehet majd hasonlítani.

Gondolom most így elsőre elég a sok matekból, tehát az általam kiszámított birodalmi egységek adatai jöjjenek. Íme, néhány:

Érdekes lenne megvizsgálni a továbbiakban, hogy eme módszerrel a legendásan lövésre kiélezett seregek, mint a Tau vagy az Eldar hogyan teljesítenének a TP értéküket illetően.

Másik érdekes következtetésem ez alapján, hogy a tömegeket felvonultató seregek tűnnek előnyben lévőnek a lövési fázisban és talán emiatt került a szabályba, hogy az kezd, aki korábban végzett a felpakolással, mint egyfajta balansz a GW részéről.

Köszi a figyelmet!

forrás:https://www.warhammer-tactics.com/single-post/2017/07/18/Who%E2%80%99s-got-the-most-dakka-Optimising-list-choice-through-measuring-firepower-per-point

Jim