Milyen dolgokat hozhat vissza az AP rendszer megszűntetése a 40k világában?

Felkerült a netre egy hosszabb cikk (Ed JStove),hogy az AoS jellegű páncélmentő miért fog jót tenni a 40k-nak!

A hírek szerinte a 40k új szabálykönyvében páncél mentőt módosító értékek (ASM) lesznek a jelenlegi páncélátütő értékek (AP) helyett.

Mi is tulajdonképpen az ASM? Valójában az AP rendszernél régebben létező, már bevált szisztéma.

Aki játszott az Age of Sigmar előtti Fantasy annak ismerős lehet, de a Sigmarban ez a REND értéknek feleltethető meg.A fegyverek rendelkeznek REND értékkel, ami csökkenti az ellene tehető mentők értékét. A régebbi fantasyban is létezett ilyen, csak akkor a fegyver erejéhez kötötték, például:

S4 -1,

S5 -2,

S6 -3,

S7 -4,

S8 -5

Akadtak fegyverek, amik bónuszt adtak ehhez az értékhez. Pl: a black powder pisztoly már s4-2 módosítóval rendelkezett, így sokkal nagyobb hatékonysággal végzett az ellenféllel. A 40k világában a 2. szabálykönyvben használták már ezt a rendszert. Nézzük az előnyeit ennek a fajta rendszernek:

1999 környékén kiadták a 3. kiadást a szabályrendszerhez. Elég súlyos szabályhalmaz volt, hogy gyorsabbá és játszhatóbbá tegyék a játékot. Ez persze jó, mert a 2. kiadás már elég sűrű volt, pont úgy, mint jelenleg a 7. kiadás. Inkább hasonlított az egész egyfajta szerepjátékos megközelítésre, mintsem asztali társashoz.

A 3. kiadás kukázott sok mindent a 2.-ból ezzel játszhatóbbá téve a 40k-t. De vajon túltolták-e ezt akkor? Vélhetően igen. A 3. kiadást követően a játék és a kiadott szabályok kezdtek egyre inkább visszatérni az eredeti mélységekhez, így visszakanyarodtak a korai évekhez, és a 7. kiadással szinte ismét túl komplexszé vált a rendszer.

A 3. kiadás legnagyobb változása az AP rendszerhez köthető. Az utóbbi nagyjából 20 évet ez határozta meg a játékban. A heavy bolter ap4, puszi a felderítőknek, a plazma gun ap2, viszlát terminátorok. Ennyire egyszerű volt a szabály, ha az AP érték elérte a célpont páncélját,és ha nem hasalt le akkor már szedhetted is le az asztalról. Bevált? Itt a gond. Nem annyira. Eléggé megborította a játékot, de ezt sokan nem vették figyelembe, hiszen nem játszottak még a 3.-at megelőző kiadásokkal.

Miről is van szó pontosan? Vegyük a terminátort. Mikor bejött az AP rendszer a modell használhatatlan lett. 40 pont egy modellért, ami még a rhinoba sem fér be és elviszi egy plazma. Amikor egy plazma 15 pontba került és egy terminátor 40-50-be, akkor nem sok keresnivalója akadt a sereglistákban. Természetesen vegyük figyelembe,hogy a 3. kiadás idején nem volt sebezhetetlen (invulnerable) mentőjük. Azt egy későbbi erratával oldotta meg a GW, mert rájöttek, hogy valami nagyon félresikerült az esetükben.

Hogyan is nézett ki régen a terminátor. Anno, csak 3+os mentővel rendelkezett, de 2D6-al dobott és a kettőből nem a nagyobbat választotta, hanem az összegüket kapta. Ezért tulajdonképpen a gyengébb fegyverekkel szinte lehetetlen volt megsebezni, ugyanakkor egy melta vagy lascannon megolvaszthatta a páncélját, de még az ellen is volt esélye védekezni egy nagyobb dobással. Így nem meglepő,hogy régebben elég népszerű választás volt a terminátor. Több értelme volt pontot fektetni olyan egységbe, aminek jóval magasabb a túlélési esélye, mint bármi másnak.

Ugyanakkor nem csak a terminátor páncélt nyírta ki az AP rendszer, de a sima power armour brutálisan felértékelődött. A régi rendszerben a power armour hatékony volt, de nem áthatolhatatlan. Bolterrel egy marine ellen már csak 4+os páncél védte őt meg, így volt reális esélye annak, ha valaki rálő,hogy végezzen vele. A 3. kiadás AP rendszerében ha marine lő marinet, akkor a statisztika alapján 9 lövés kell ahhoz,hogy megöljék egymást. (azaz: 9 lövés, amiből 6 talál, amiből 3 sebez, amiből 2őt lement a 3as páncél.)

Ez tulajdonképpen azt jelentette,hogy a 3-as kiadás alatt nem érte meg egy szuper páncélmentőért pontot költeni, mert a magas AP-val rendelkező fegyverek automatikusan megölték őket, hanem inkább az átlagosnál picit jobb, lásd 3+-os páncélmentővel a lövések nagy részét szignifikánsabban túl lehetett élni, ezért felértékelődött, de nem ez az egyetlen nézőpont. A 3. kiadás óta keresik azt a fajta balanszot, ami a túlélés és a gyilkolás között van a játékban. Az alapvető probléma az AP esetén, hogy a 2+os mentők nem érik meg, ezért vezette be a GW a sebezhetetlen mentőt a terminátorokra.

Ugyanakkor az Azonnali halál (instant death) és örökkévaló bajnok (Eternal Warrior) is problémákat vetett fel. Ha eltalálsz egy marine egy anti tank rakétával, miért nem hal meg egyszerűen? AP rendszerben túl tudja élni, ha összehoz 3+nál jobb mentőt, vagy több sebzéspontja van és t5 vagy eternal warrior. Tulajdonképpen rengeteg egyedi szabály vonatkozhat arra,hogy ő akkor most túléli vagy sem a sebzést. A régi rendszerben azonban volt a krak rakétának egy ASM értéke, ami ugye rontotta a mentődobást és több sebet is okozhatott. Nem volt szükség az egyedi szabályokra, mert mondjuk d6 sebet kapott, és volt esélye túlélni a lövést.

És itt jön be a képbe,hogy ezzel egyre több olyan szabályt, egyedi képességet, és mentődobásokat vezettek be, amik a játék komplexitásához vezettek. Vannak stormshieldek, cataphracti terminátor páncélok, feel no pain dobások, amik további mentődobás jelleget képviselnek, de mégsem azok szabályig, így egyre kaotikusabbá kezdett válni, mert a feel no pain is működött, ha adott paraméterek stimmeltek, lásd nem kétszer akkora erővel lövik, vagy instant death sebzést kap…

A 3. kiadás Ap rendszere túlságosan leegyszerűsítette a dolgot, a régiben viszont volt egyfajta mozgástér a páncélmentők esetében. És mivel az egyszerűsítés túl nagy mortalitáshoz vezetett, ezért kezdtek sorjában beszivárogni a töménytelen mennyiségű túlélési lehetőségek. Ennek fényében a régi rendszer visszaintegrálása vezethet ahhoz, hogy a manőverezés, és mortalitás visszatérhet a játékba, így jobban kell ügyelni a stratégiára. Ugye korábban említettük,hogy 9 lövés kell egy marine megöléséhez bolter esetében. A régi rendszer szemléletében is a kis teljesítményű fegyverek is válhatnak meghatározóvá, és minden lövés számíthat, így a rapid táv is felértékelődik, gondoljunk csak bele,hogy a tau esetében a fire warriorok mennyire felértékelődnek, nem csak kötelezőként szerepelnek a seregben.

Gondoljuk csak végig. Veszünk most egy doboz marinet és azon járatjuk az agyunkat, hogy mennyi kis bunyi kell ahhoz, hogy megvegyem a plasma gunt vagy a rakétavetőt? Minden 4 alap marine egy ár amit az 5. nehéz/speciális fegyveréért fizetünk és tulajdonképpen az 5ből ő számít igazán. Ugyanakkor ha az ASM rendszer jön vissza, akkor ezeket nem kötelezőknek fogjuk érezni, hanem igenis lesz még 4 hasznos egység a seregünkben és lesz értelme velük úgy mozogni,hogy objektívákat tudjanak tartani, és nem arról szól,hogy ők tulajdonképpen csak 4 hús a plazmás srác előtt, akiért izgulunk. Számítani fog ki mikor lő, ki milyen távban van és a sereg egészét tekintve tele lehet hasznos egységekkel!

forrás: https://spikeybits.com/2017/04/3-reasons-why-aos-armor-modifiers-will-save-40k.html