Milyen lenne a Strength: “D”?

A minap eszembe jutott pár dolog, amit kifejezetten szerettem a Warhammer 40,000 korábbi kiadásában. Ezek egyike a Strength: D – más nevén a Destroyer, Titankiller, a “nagy D” avagy titángyilkos erő – volt. Ez a szabály eredetileg a 40K 6. kiadásban jött ki az Escalation kiegészítővel, viszont a 7. kiadás során az alapszabály könyvbe került apró módosításokkal.

Hogyan működött a Strength D? Az ilyen erejű fegyverek a szokásos To Wound dobás helyett egy egyedi táblázaton dobtak, ami így nézett ki:

1-es dobás esetén: Szerencsés megmenekülés – az áldozat sértetlenül megúszta a támadást!

2-5-ig: Súlyos sérülés – az áldozat elszenved egy találatot, ami automatikusan sebez (tehát nem kell To Wound-ot dobni) és 1 helyett D3 Wound-ot okoz.

6-os dobás esetén: Halálos csapás! – az áldozat elszenved egy találatot, ami automatikusan sebez és 1 helyett 6+D6 Wound-ot okoz. Ez ellen semmilyen mentő sem dobható de nem csordul túl (egy 6-os dobás mindig csak 1 modellt öl meg.).

Itt fontos megjegyezni, hogy 7. kiadásban még elég nagy különbség volt a gyalogság és egyéb standard egységek és a járművek között. A Strength D szabály is jól mutatta ezt, mert járművek ellen egy másik táblázattal rendelkezett. Mivel 8. kiadásban nincs ekkora különbség a gyalogság és járművek között, csak a fenti táblázatot fogom átszabni és ennek a következményeit igyekszem taglalni.

Vegyük példának az Imperial Knight közelharci fegyverek egyikét, a Reaper Chainsword-ot.

A Szerencsés Megmenekülés már létezik, sikertelen To Wound dobásnak hívják.

A Súlyos Sérülés a sikeres To Wound és azt követő 6 Damage.

A Halálos csapást pedig kétféleképp lehet megvalósítani az aktuális szabályokkal. Adunk egy Képességet (Ability) a Reaper Chainsword-nak:

Módosítatlan 6-os To Wound esetén a fegyver Damage értéke 6-ról 6+D6-ra módosul. Továbbá, az ilyen Sebzési dobások ellen semmilyen mentő sem dobható.

Nem rossz. Viszont kicsit sok a szöveg. Meg elfogult vagyok a következő változattal szemben:
Módosítatlan 6-os To Wound esetén a fegyver D6 Mortal Wound-ot okoz a sebzésén (Damage) felül. Miért Mortal Wound-ok? Mert ez az a sebzés, ami ellen semmilyen mentő nem dobható. Az egyetlen probléma az, hogy a Halálos Sebek túlcsordulnak és ez ellentmond az eredeti, 6. kiadásos szabályoknak. Mondjuk szerintem ez nem a világvége.

Eredetileg ez a sebzés azért nem csordult túl, mert a 40K korábbi kiadásában fontosabb volt a morál. Minden fázis végén, amennyiben egy egység elszenvedett 25% veszteséget morál próbát kellett tennie. Továbbá, a közelharc végén is az okozott sebek száma döntötte el, hogy ki nyert. Emiatt egy Knight-nak elég volt 3-4 sebet okozni ahhoz, hogy megnyerje a közelharcot.

Manapság ez kicsit másképp működik. Morál csak a játékos kör végén van és nem a teljes osztagra van hatással, hanem osztag tagok kerülnek elveszítésre. Sokkal nagyobb a bevitt sebzés fontossága, mint valaha. Továbbá, főleg a versenyszférában egyre több és több horda sereget látni. Ez logikus, mivel a jelenlegi szabályokkal bármilyen fegyver meg tud sebezni bármilyen Toughness-t. Ez azt jelenti, hogy amennyiben eleget tudsz belőle hozni, a Lasgun a legjobb fegyver a játékban – elég lövéssel egy titánt is elpusztít!

A Mortal Wound-ok kicsit felrázzák ezt az állapotot. Mivel az ilyen sebzés túlcsordul, Pityu birodalmi gárdista és akár 6 barátja sincs biztonságban egy laza hatos dobástól. Továbbá, ha a Knight közelharci fegyverek megkapnánk ezt a képességet, akkor a Titanic Feet fegyver (amely a lovagok taposását hívatott jelképezni) a legjobb elérhető Knight közelharci fegyverből csak egy közepes alternatívává alakulna. Arról is egy külön cikket lehet írni, hogy a Titanic Feet-nek szerintem hogyan kéne kinéznie, de ez egy másik történet!

Ha továbbvisszük ezt a szálat és pár korábban Strength: D erejű fegyvert felruházunk a fenti képességgel érdekes képet kapunk. 7. kiadásban az Eldar Wraithguard-ok és Wraithknight hihetetlenül erős volt, mivel viszonylag olcsó pont értékért hoztak ilyen fegyvereket. Manapság ezek az egységek távol állnak a túlzottan erős fogalomtól. Mi történne, ha megkapnák a fenti képességet?

A Wraithguard sokat javul, még hatékonyabbá válik a nagy, Invulnerable Save-vel rendelkező egységek ellen. Mi lesz a Wraithknight-tal? A Heavy Wraithcannon jobb fegyverré válik és talán megéri majd az érte kifizetett pontokat. Közelharcban a Wraithknight nagyjából ugyanazt a pusztítást okozná, mint egy Reaper Chainsword-os Knight.

Nézhetnénk további példákat, de szerintem ugyanazt a képet kapjuk: a régi Strength: D egy iszonyatosan erős speciális szabály volt, amelynek olcsóvá válása meghatározta a 40K előző kiadásának második felét. Ha ezt a szabályt átemeljük az aktuális kiadásba viszont közel sem tűnik olyan erősnek mint két és fél éve. Tényleg ennyit változott a játék? Úgy tűnik igen.

Írta: Kovács Rezsuk “Mumb” Dávid