Space Marine Elite egységek a 7. kiadásban 2. Rész – Dreadnoughts

Mai témánk az Elite slot folytatása, ezúttal a Dreadnought-okra helyezve a hangsúlyt. Lássuk ezek a jellegzetes modellek, hogyan is működnek a 7. kiadásban.

Dreadnought

Sok újat nem lehet elmondani erről az egységről, mindenki ismeri, ő a legalapabb verzió, noha a Walker az egyik legjobb egységtípus a játékban, hála az Infantry típusú mozgásának, az Unwieldy-t ignoráló közelharci fegyvereknek és, hogy nem szenved el negatív módosítót a lövésekre mozgástól függetlenül, mégis a legtöbben a Monstrous Creature típusú egységeket jobban preferálják velük szemben, és persze ennek meg is van az oka. Sok szép jót tud a Dreadnought de az asztalon sétáltatva az AV 12-12-10 nem elég ahhoz, hogy biztonságban érezhesse magát, mert egy jól irányzott Melta vagy Lascannon lövés elsőre kiszedheti, illetve hasonló kaliberű MC-k ellen küldeni harcba sem elég jó. Mert ha oda is érnek, elvégre itt kéne, hogy jeleskedjenek, egy Dreadknight, Wraithlord, Carnifex stb. jó eséllyel szétszedi egy szerencsés Penetration dobással, de már az is elég ha Immobilized hatást szenved el, így a továbbiakban a hátsó gyengepontját tudják majd támadni.

Hogy kissé megnöveljük a hatékonyságukat, a Dreadnought-okat (szinte minden verziót) Drop Pod-dal érdemes hozni, persze a jelenlegi szabályok szerint ők sem fognak tudni rohamozni érkezésből, de így csak 1 kört kell túlélniük, hogy esélyük legyen rá. Természetesen most is, mint általában egyszerre többet érdemes bevetni a siker érdekében, nem árt ha 2-3 Drenya érkezik egyszerre, hogy az ellenfélnek meg kelljen osztania a tüzet, mert a fentiektől függetlenül, megfelelő célpont választás esetén, ha egyszer beérnek akkor jó eséllyel ki is szednek valamit, ha lehetőséget kapnak akkor a pontjukat mindig behozzák, ha mással nem, eltereléssel mindenképp. Én nagyon szeretem ezeket az egységeket, ha van felesleges 100 pontunk és nem tudjuk mire költsük, akkor érdemes berakni még egy ilyet is a listánkba, extra ütőerő gyanánt.

Sajnos ők nem profitálnak a Squadron szabály lehetőségéből, semmi extra szabályt nem kapnak, és mivel így nem mehetnek transzportba sem, csak egyesével érdemes őket bevetni, számos új formáció és Detachment viszont biztosít számukra bónuszokat, mint pl. Objective secured. Mivel már részesülnek a Chapter Tactics-okból is, ebből a legjobb és legfluffosabb is persze az Iron Hands. Magát a dobozt nem javaslom megvételre, mert régi és kevés extra alkatrész, fegyver és díszítő elem van benne, noha annyiba kerül mint a másik kettő GW-s verzió.

Venerable Dreadnought

Ha már Dreadnought-ra adjuk a fejünket, akkor minden esetben inkább ez legyen mint a sima verzió! 25-ponttal többért, megkapunk minden lehetőséget amit az alap Drenya is, de ezen felül jobb Skill-eket és a Venerable szabályt, ami kritikus helyzetben megmentheti a Dreadnought-ot a megsemmisüléstől. Ő is hozható minden formációba, és fegyveropcióval, mint a másik de az egyik keze mindig közelharci fegyver legyen, 1db rakéta lövésért nem érdemes azt lecserélni, és ha van pár pontunk pluszban, akkor nem árt ha az ökle alatt Heavy Flamer van. A fő fegyverzete pedig az aktuális célponttól függ, Multimelta/Plasma Cannon opciókat javaslom, az Assault Cannon-t a már korábban több helyen is leírt okból nem. Lascannont is kaphat, de a BS5-nek köszönhetően annyira nem lehet szükség a reroll-ra, így az maradhat a sima Drenyához, ami mellesleg a Chaos társával a Helbrute-tal egyezik meg gyakorlatilag, de annak legalább van egy extra szabálya, tehát ezért is jobb akkor már a Venerated Drenyát hozni, mert az árulóknak hasonló csak Forgeworld könyvben van. Ez a doboz kiváló vétel, rengeteg féleképpen összerakható belőle a Dreadnought, és egyedien feldíszíthető, plusz több a fegyver opció is mint a simához, miközben ha kell, tudjuk annak is használni. Az már csak hab a tortán, hogy a Start Collecting kezdő készlethez is ezt adják.

Chaplain Dreadnought

Ez lényegében egy Forgeworld-ös Venerable Dreadnought pár extra szabállyal, kicsit több ponttért. Maga a modell nagyon szép és egyedi, de szabályilag csak annyiban tér el, hogy ő sem kapta meg az extra Attack-okat de a Litany of Hate-nek köszönhetően a roham első körében újradobhatja az ütéseket, gyakorlatilag az mint Hatred szabály. Ezen felül még kaphat Flamestorm Cannon-t ami a Land Raider Redeemer-ről már ismerős lehet, elég durva, illetve lehet mindkét karja közelharci is.

Ironclad Dreadnought

Ez talán a leggyakrabban látott és használt variáns. Noha a Skill-jei a sima Drenyával egyeznek meg, az hogy 13-asra van emelve a páncélja drasztikusan megnöveli a túlélőképességét, főleg a masszív S6-7-es fegyverű seregek ellen. Ráadásul, rendelkezik Extra Armour-ral, Move Through cover képességgel és roham/védelmi gránátot is kaphat! Ez a Dreadnought kifejezetten közelharca való, Ha tudjuk, hogy jó eséllyel AV14 ellen küldjük majd, akkor érdemes Chainfist-tel szerelni, egyébként szinte minden más ellen jobb a Seismic Hammer. Hogy Meltá-t vagy Heavy Flamer-t szereljünk-e alá az megint csak célponttól függ, érdemes lehet mágnesezni, vagy több doboz esetén egyet ilyen, egyet olyan módon összeszerelni. Ha a többit nem is rakjuk Drop Pod-ba, őt mindenképpen úgy érdemes, elvégre a pár lőfegyver is csupán rövidtávon hatékony, noha kaphat 2db Hunter-Killer rakétát is, ezt felesleges pontok esetén érdemes venni rá, vagy ha nem vagyunk biztosak benne, hogy be fog tudni rohamozni. A Venerable mellett ez is egy szép modell, a doboza is jól fel van szerelve és meg fogja hálálni a belé fektetett pontot és energiát.

Siege Dreadnought

Ez a modell az Ironclad Dreadnought Forgewolrd-ös megfelelője, 5 ponttal olcsóbban indul de csak 12-es a páncélja, és Move Through Cover-je sincs, ehelyett a közelharci fegyvere alapból egy Assault Drill, Heavy Flamer-rel, ami extra D6-al penetrál épületek, bunkerek és álló járművek ellen, ennek további egyedi képessége, hogy ha sikerrel okoz Pen-t akkor a bent tartózkodók automatikusan elszenvednek egy Heavy Flamer találatot, nem rossz! Ezen felül egyedül az alap Multimelta karját tudja lecserélni a fentebb említett Flamestorm Cannon-ra. Elég kis fluffos egység, és a modellje sem néz ki rosszul, a megfelelő karokkal alap Dreadnought-jainkat is használhatjuk ennek.

Contemptor Dreadnought (GW)

Ahogy a két Terminator páncél típust, ezt is 30k-ból örökölte meg a sereg, korábban csupán Imperial Armour könyvből lehetett hozni, de most már opció a GW által kiadott műanyag típus is, mely felszerelésben és szabályokban is eltér, de minden esetben választhatunk, hogy melyiket szeretnénk használni. A GW-s lényege, hogy a Ballistic Skill-je is 5-ös nem csak a Weapon skill, továbbá 5-ponttal olcsóbbról indul, és Multimelta az alapfegyvere, viszont ha őt szeretnénk használni, akkor csak a Kheres pattern Assault Cannon-ra cserélheti le, és az öklébe épített Combi-Bolter sem lehet más. Noha ez a Drenya is jöhet már minden formációba a fenti három fő verzióhoz hasonlóan, még Storm Raven is szállíthatja, sajnos Drop Pod-ban a Rulebook szerint nem jöhet. Maga az egység annyival másabb mint a többi, hogy a Front Armor-ja 13 a 12 helyett és 7-es az alap ereje is, de a legfontosabb, hogy rendelkezik egy 5+-os Invu mentővel lövések és 6+-al közelharci támadások ellen, ezen felül még Fleet is, mindezt jóval több pontért mint mondjuk amibe a Venerated vagy az Ironclad kerül. Amondó vagyok, mindenki döntse el maga, hogy melyik éri meg neki jobban, a Kheres Assault Cannon hatékonyabb mint a sima, de még tovább növeli az árát. Nekem eddig szinte mindig bevált ez a típus is, de főleg fluffos meccsekre viszem. A külön kapható dobozát nem érdemes megvenni, mert elég drága és ez a modell ún. Push Fit-es tehát, pár nagyobb darabból áll csak amit össze kell rakni és monopóz lesz. Ha csak erre a modellre van szükségünk akkor a nagy Calth dobozt szétbontva többek között, vagy másodkézből érdemes beszerezni. Pár kiegészítővel felszerelve elég szép tud lenni a modell.

Contemptor Dreadnought (FW)

Ez az eredeti régi típus amit a Forgeworld-től lehet beszerezni, de ha olcsón meglett a fenti műanyag, akkor már csak mágnesezni érdemes és bármikor használhatjuk ennek is. Sajnos neki csak 4-es a BS-e, és csak 2-t üt alapból, mert a FW variánsok nem kapták meg a GW update-et mi szerint a Dreadnought típusú egységek már 4-et ütnek, ráadásul alapból főfegyverként egy Twn-Linked Heavy Bolter-rel indul. Cserébe viszont egy rakás fegyver opció közül választhat, még a tetejére is rakható Cyclone Missile Launcher, és mind a 2 karját lecserélheti közelharci vagy lőfegyverre egyaránt. Kaphat Extra Armour-t és Lucius Drop Pod-ot is, a számos Legacy of Glory mellett, noha ő nem jöhet a formációkba, de önálló egységként eléggé ütőképes lehet.

Mortis Dreadnought

Ez is egy Imperial Armour egység, talán kevesen ismerik, de ha valamilyen okból nincs lehetőség repülőt hozni, akkor egy korrekt Anti-Air, Anti-Skimmer opció. Picivel drágább mint a sima Dreadnought, ránézésre meg is egyezik vele mindenben, de ennek nincs közelharci fegyvere így 2 Missile Launcher-rel indul, és a Helical Targeting Array-el ami lehetővé teszi, hogy ha nem mozog, akkor Interceptor és Skyfire szabályokat kapjon. Mivel megmarad a tűzereje földi célpontok ellen is, így egy többfunkciós egységet kapunk, de érdemes a fegyvereit kettő Twin-Linked Autocannon-ra, vagy ugyanilyen Lascannon-ra cserélni. Annyi csak a dolgunk, hogy szerezzünk egy bal-os fő fegyvert is és bármilyen alap Dreadnought Body-ra felszereljük őket, hogy lehessen ennek is használni. Noha a sereg számos légvédelmi opcióval rendelkezik, Interceptor szabály-t nem nagyon találunk, de így az ellenfél kétszer is meggondolja, hogy mit és mikor hozzon be Reserve-ből.

Contemptor-Mortis Dreadnought

Erről sokat nem lehet írni, teljesen ugyanaz mint a fenti Mortis Drenya csak a Contemptor típus opcióival. Jóval több ponttért, nagyobb tűzerőt és szívósságot kapunk.

Deredeo Dreadnought

Végre ez is hozható lett 40k-ban! Valójában ez a Dreadnought a Heavy Support kategóriába tartozik, de gondoltam említsük inkább a testvérkéi között. Stat-ra nagyjából a Contemptor-ra hasonlít, csak neki a Weapon Skill 4 és a Ballistic az 5. keveset üt, de 11-es a hátsó páncélja. Egyértelműen egy távolsági Drenyával van dolgunk dizájnra leginkább a Battletech lépegetőire hajaz, de egyediségének köszönhetően sokaknak tetszik az új modell. Meglehetősen sok pontról indul és még tovább drágítható, de irdatlan tűzerőt képes produkálni, és képes felváltani a Mortis típusokat is, alapból az Anvilus Pattern Autocannon Battery-val indul, ami egy 4-et lövő, S8-as Autocannon. Ez a Sunder szabálynak köszönhetően újradobhatja a sikertelen páncélátütéseket, és másodlagos fegyvere egy Twin-linked Heavy Bolter, de kaphat még egy Aiolos Missile Launcher-t is, ami egy nagy hatótávú S6 Ap3 Heavy 3 Rakétatorony, ami lőhet más célpontra is mint a többi fegyvere és még Pinning-el is. A Heavy Bolter-t cserélhet Heavy Flamer-re de erre ritkán lesz szükség, viszont az Autocannon-okat felválthatja egy Twin-Linked Hellfire Cannonade. Ez tulajdonképpen egy nagyobb hatótávú 4-et lövő Twin-link Plasmagun Gets-hot nélkül, de képes Charge-olva is lőni Twin-link Large Blast-ot Gets-hot-tal. Megjelent a 30k-s elődjéhez egy Lézerágyús opció is, egyelőre nem tudni, hogy azt is megkapja-e majd a későbbiekben. Egyedi szabálya még, hogy ő is rendelkezik a Helical Targeting Array-el, és mivel ez egy Relic of the Armoury, ezért fő SM Detachment-enként csak 1-et lehet hozni belőle 40k-ban. Fontos még megemlíteni, hogy mindkét karján 1 fegyver van, tehát Weapon Destroyed hatás esetén az egész Weapon Battery-t bukhatja nem csak az egyik karját.

Leviathan Dreadnought

Egy másik gyönyörűség. Ez is Heavy Support valójában, egy ilyen szörnyeteg mi más is lehetne, 2-3x annyiba kerül, mint bármely más Dreadnought típus, de annyival durvább is. Maga a modell gyönyörűszép és hatalmas, csoda, hogy befér a Lucius Drop Pod-ba, de őt talán még gyalog is merészelhetjük futtatni. Minden Skill-je 5-ös, erő 8-as, 13-13-12 páncélzattal, 4+ Invu-val, és 4 Hull Point-tal bír. Van rajta rohamgránát, és Extra Armour is, lehet mindkét karja lőfegyver vagy közelharci is, előbbiből a leggyakoribb opció a Leviathan Storm Cannon, ami egy rövidtávú, 6-ot lövő S7 Ap3, Sunder Autocannon. Ehelyett választhat Cyclonic Melta Lance-t is, ami egy 9-es erejű, nagyobb távú, 3-at lövő Meltagun. A 30k-s rokonának opció még egy úgy nevezett Grav-Flux Bombardment, amit még kimondani is ijesztő, nem tudni, hogy a lojalista 40k-s verzió is megkapja-e majd. Közelharci fegyverei lehetnek az alap Siege Claw, amiben van egy beépített Meltagun, extra károkat okoz erődítményeken, de a lényeg, hogy 4+-on d3 sebet okoz minden támadása a normál 1 helyett. Ezt cserélheti Siege Drill-re, ami az extra sebzést komolyabb páncélátütésre váltja, ezeken felül a másodlagos fegyvere két Heavy Flamer is. Továbbiakban kaphat még 3 Hunter Killer Missile-t és Melta fegyverek elleni védelmet, ami igencsak jól jön. Egyedi képességei, hogy ha rohamozik, 2 Hammer of Wrath találatot okoz és +1 I-t kap a roham körére, természetesen ő is Relic, így seregenként csupán 1 hozható, de tovább bonyolódik a dolog azzal, hogy ő nem kaphat Chapter Tactics-ot, nem lehet Scoring Unit, mindig köteles rohamozni ha lehetősége van, viszont nem hatnak rá a Malediction típusú Psy támadások. Tény, hogy ez a bestia felszerelve közel annyi pontba kerül mint némelyik Lord of War választás, de szerencsés esetben nem is viszi el más csak Destroyer típusú fegyverek, és ha egyszer beér rohamba, azt nem köszöni meg az ellenfél. Nagypontszámra, vagy Super-Heavy-t tiltó versenyre is ajánlom.

Én a Dreadnought-ok nagy rajongója vagyok több szempontból is, és noha a Blood Angels vagy a Space Wolves-ok egyedi Drenyái jobbak mint az alap vanilla típusok, az itt felsoroltak jó kezekben rendkívül hatékonnyá tehetik seregünket, és további színt visznek bele úgy, hogy még a fluff-hoz is hűek maradhatunk. Bízom benne, hogy az új kiadásban gyakrabban fogunk találkozni velük a csatamezőn és még több dicsőségben lehet majd részük.

Köszönöm a figyelmet!- Thorius