Warp Utazás

A múltkori lore cikkben szó esett a warp-hajtóművekkel rendelkező űrhajókról, és hogy ezek segítségével tudta a Birodalom kiterjeszteni a hódító hadjáratát az egész galaxisra. Ma nézzük meg mit is takar a warp utazás, jöjjön egy kis napi lore.

A warp ugrás egyfajta fénysebességnél is gyorsabb formája az űrutazásnak, melynek során egyfajta párhuzamos dimenzióban, a Warpban utaznak a hajók és fényévnyi távolságra léphetnek be és ki belőle újra a világegyetem egy teljesen más pontján.

A warp ugrás során az űrhajó aktiválja a warp hajtóműveit, melyek rést hasítanak a valóság szövetén, és ezen keresztül a hajó beléphet a warp térbe, ahol annak hullámain utazhat egészen addig, amíg újra nem aktiválja a hajtóművet, hogy visszatérjen a valós térbe akár fényévekre attól a ponttól ahol belépett.

A helyzetet nehezíti, hogy a warp nem követi a fizika törvényeit és örökké változó áramlatai sokszor megjósolhatatlanná teszik a hosszabb utazások végkimenetelét. Amíg az általában a négy-öt fényévnyi ugrásik még pontosak, a hosszabb utazások már veszélyesek és pontatlanok lehetnek. A megbízhatóság kedvéért érdemes a birodalmi hajóknak a rendszerek közötti jól feltérképezett utakat használniuk, hogy biztonságban célhoz érjenek.

Hogy tovább fokozzuk az utazás kiszámíthatatlanságát óriási időeltolódások vannak a valós és a warp tér között. Eltérő módon telik az idő a kettő között és csak miután újra kilépett a hajó a warp térből, akkor tudja megállapítani valójában mennyi időt is vett igénybe az utazás. Általánosságban azonban mondhatjuk, hogy egy warp nap 12 valós idejű nappal ér fel. Ugyanakkor időhurokba is kerülhet hajó és akkor több száz évre eltűnik a szemünk elől. Így előfordulhat, hogy a flotta, melyet egy bolygó felmentésére küldenek már jóval később lép ki a warp térből, mire a támadóknak és az életnek nyoma sincs már a planéta felszínén. Valamint olyan is előfordult, hogy egy űrhajó időben korábban lépett ki a warpból, mint ahogy belépett, így tulajdonképen visszafele utazva az időben. A warp természetéből fakadóan bármilyen anomália elképzelhető ezen a téren.

Maga a warpba való belépés is felkorbácsolhatja a warpot, mint egy apró vízcsepp, ami egy nagy tó közepébe hullik és hullámokat kelt minden irányban. Sokszor ezeket az ugrásokat használják az ellenséges hajók lokalizálására, mivel így könnyen be lehet mérni a helyzetüket.

Kétfajta warp ugrás ismert, az egyik a számított, a másik kormányozott ugrás.

A számított ugrás:

Rövid távolságokra használt megoldás, melyek során a hajó tervezett útvonalát kiszámítják és közben a warp hajtóművek képesek monitorozni a warp áramait, melyek a hajó körül lennének a párhuzamos valóságban. Ezt a monitorozást csak a valós térből képesek végezni, így ez kevésbé megbízható módszer, mert azt feltételezi, hogy az előre meghatározott módon áramló warp nem fog változni. Amint a hajó belép a warp térbe, és a belépést követően a hajó már nem képes irányt váltani, csak abban bízhatnak, hogy a számítások helytállóak voltak és a warp áramlatok sem változtak drasztikusan, így ott léphetnek vissza a valós térbe, ahol eredetileg tervezték. Az ilyen típusú ugrásokat négy-öt fényévnél távolabbra nem hajtják végre a biztonság kedvéért.

A kormányozott ugrás:

Hosszabb utazásokra alkalmazott megoldás, mely során a warp áramlatain hajózva kormányozzák a hajót a cél felé. Kizárólag a Navigátoroknak nevezett emberi mutánsok képesek ezen feladat végrehajtására, mert ők képesek belelátni a warpba, anélkül, hogy teljesen megőrülnének. A warpon belül érzékelik az Astronomicant a Terráról, ami egy erőteljes irányadó számukra, és ehhez viszonyítva képesek megállapítani a távolságokat és irányt útjaik során. Habár megbízhatóbb módja ez az utazásnak, korántsem egyszerű és veszélytelen. 50.000 fényévnél távolabbról már nem igazán vehetik hasznát, valamint a warp viharok is befolyásolhatják érzékelhetőségét.

A warp utazás veszélyei

Végtelen mennyiségű entitásnak és káosz démonnak ad otthont a warp. A védtelen hajók teljesen ki vannak számukra szolgáltatva. Hogy felvegyék felük a küzdelmet, az emberiség feltalálta a Gellar-mezőt, melyek képesek visszaverni ezeket a lényeket. Ám ez sem nyújthat tökéletes biztonság és megesik olykor, hogy egy hajó a teljes legénységével a káosz martalékává válik…

forrás: http://wh40k.lexicanum.com/wiki/Warp_jump